Ce este ray tracing de la NVIDIA? (și alte tehnologii)

By | November 22, 2018

Am asistat la o prezentare în care un reprezentant NVIDIA ne-a vorbit despre ray tracing, dar și despre alte tehnologii noi care sunt deja implementate pe plăcile lor video. Eu începusem să mă documentez de acum câteva luni despre ray tracing, însă nu mi s-a părut așa de clar totul până nu am văzut două sisteme identice, care rulau același joc, pe unul cu ray tracing activat, pe celălalt fără.

Această demonstrație a venit în contextul în care NVIDIA a făcut recent trecerea de la arhitectura Pascal la cea Turing. Arhitectura nouă are core-uri dedicate pentru ray tracing (RT cores) și core-uri care se ocupă de AI (Tensor cores). Apropo, au schimbat și nomenclatura plăcilor. Au trecut de la GTX la RTX acum.

Ce este ray tracing?

Pe scurt, este o tehnologie nouă care permite afișarea mult mai realistă a reflexiilor, refacțiilor și dispersiilor în jocuri. Până acum, reflexiile din geamurile clădirilor erau doar “poze” cu mediul înconjurător. Ba chiar, la unele jocuri, dacă produceai o schimbare la ceva din jur (de exemplu dacă tăiai un copac), copacul nu ar fi dispărut din reflexia din geam. Însă acum există destulă putere procesare pentru a afișa aceste variabile în “real time”. Iar cu ajutorul AI-ului, jocul știe dacă o suprafață este lemn, sticlă, metal sau beton, și astfel poate calcula cum să afișeze reflexiile.

ray tracing nvidia

Cu ray tracing, exploziile, fumul și personajele se reflectă în apă sau în geamuri (da, ne vom putea face selfie-uri în jocuri acum). Am văzut însă cât de solicitantă este activarea ray tracing-ului. Cu siguranță nu va fi folosită în multiplayer pentru că duce la o scădere de fps-uri. Mai jos niște comparații (nu tocmai elocvente, că sunt din unghiuri ușor diferite).

Iată și o imagine cu reflexia unei explozii într-o băltoacă:

ray tracing battlefield V

DLSS (Deep Learning Super Sampling)

Altă tehnologie interesantă este DLSS. Care, din câte înțeleg, face upscale rezoluției, astfel încât un joc 1080p să poată fi randat mult mai realist la o rezoluție 4K. Partea interesantă este cum se face acest lucru: NVIDIA folosește un supercomputer cu deep learning ca să rendeze hi-res un joc, iar apoi încearcă să recreeze o imagine de aceeași calitate, pornind de la o randare cu rezoluție mai mică. Când sunt mulțumiți de ce au obținut, integrează totul într-un driver, iar rezultatul este o creștere enormă de performanță pentru acel joc. Acest lucru se întâmplă deoarece procesare pentru anti-aliere nu o mai fac core-urile CUDA, ci cele Tensor, cu AI.

NAS (NVIDIA Adaptive Shading)

Adaptive Shading permite ratei de shading să fie modificată pentru diferite zone de pe ecran, în funcție de cât de multe detalii erau în frame-ul precedent. În principiu, dacă în frame-ul precedent o zonă conținea foarte puține detalii, GPU-ul scade shading rate-ul pentru acea zonă în următorul frame. Merită menționată și această tehnologie, pentru că oferă o creștere de perfomanță cu 5-7%. Poate nu pare mult, dar cresc fps-urile, iar maniacii overcloking-ului se vor închina la aceste procente.

Și acum, să revenim cu picioarele pe pământ. Deocamdată există un singur joc cu ray tracing: Battlefield V. Chiar și pe Battlefield V, developerii au inclus ray tracing spre sfârșitul perioadei de dezvoltare și îl mai patch-uiesc și acum. Următoarele titluri confirmate sunt MechWarrior 5: Mercenaries, Metro Exodus, Shadow of the Tomb Raider și încă vreo două pe care le-am uitat. Probabil în doi-trei ani de acum vor apărea și primele titluri pentru care s-a luat în calcul ray tracing încă de la începutul dezvoltării.

Pe lângă asta, plăcile video cu ray tracing sunt opulent de scumpe. Aruncați un ochi aici la GeForce RTX 2070GeForce RTX 2080 și GeForce RTX 2080 TI.

geforce rtx ray tracing

Cu toate acestea, eu mă bucur că NVIDIA a decis să facă un pas către tehnologii noi, și să nu se mulțumească doar cu un rebranding și cu un mic câștig de performanță. Mi s-a părut că în ultimii ani industria s-a axat mai mult pe mici brizbriz-uri și mai puțin pe o creștere reală a calității graficii. Sper ca în 4-5 ani ray tracing-ul să devină standard, pentru că după ce vezi diferența, nu mai poți să o ignori.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

Spune-ți și tu părerea: