Ieri s-a dat proba de matematică la BAC 2025. Subiectele pentru profilul real au fost următoarele:
Cum vi se par? Grele? Ușoare? De fapt nici nu contează. Vă spun eu. Sunt foarte ușoare. Le rezolvă ChatGPT în câteva secunde. S-o luăm așa meticulos, cu prima:
Vi se par prea ușoare cele de la primul punct? Ce ziceți de problema de la al treilea punct?
De altfel, v-a arăta și eu că agenții cu AI încep să fie acum implementați pe orice device. Dar în principiu cred că ați înțeles ideea. Dacă înainte trebuia să ceri ajutorul unui alt coleg, să rogi un profesor să-ți explice, să să faci meditații sau în cazuri mai extreme să copiezi lecția de la coleg. Acum fiecare elev are la dispoziție un instrument pentru rezolvat rapid și corect problemele.
În cazul bacalaureatului, chiar și înainte era ușor de copiat. Trebuia să ai un coleg mai inteligent în clasă și să fie comisia un pic permisivă. Sau să poți trimite un mesaj pe WhatsApp și să rogi pe cineva să-ți rezolve. Acum însă devine extrem de ușor de copiat și foarte greu de depistat. Vor fi elevi cu apetit pentru risc care vor lua note mai mari decât elevii care au fost onești și s-au chinuit să rezolve problemele fără să copieze.
Și atunci întrebarea mea este ce relevanță mai au temele pentru acasă? Ce-l oprește pe elev să folosească ChatGPT și să rezolve în 5 minute tema? Oare are maturitatea necesară să își dea silința și să piardă timpul în încercarea de a rezolva singur? Sau le bagă în ChatGPT și 5 minute mai târziu joacă Fortnite?
Care-i soluția? Nu am neapărat un răspuns bun. Cred că temele ar trebui lăsate pe ultimul plan. Ideea mea este că profesorii ar trebui să-și facă lecția în clasă și să-și propună ca elevii să plece deja din clasă cu niște cunoștințe minime, dar deja fixate, să nu se mai bazeze nimeni pe lucratul acasă. Trebuie renunțat la probleme complicate și axat pe probleme cu aplicabilitate mai mare. Eventual făcute niște jocuri în clasă pentru a-i încuraja să fie competitivi și dacă se poate să și câștige ceva cei care rezolvă corect (gamification).
De asemenea, eu m-aș baza mai mult pe științe care dezvoltă creativitatea, pe gândire critică, pe debate, pe curiozitate. Copiilor ar trebui să le fie stârnită curiozitatea în așa fel încât să-și dorească singuri să afle răspunsurile și să nu folosească ChatGPT pentru că n-ar fi la fel de distractiv.
E greu să faci asta însă cu salariile din România și este greu să faci asta când îi ai adversari pe TikTok, Instagram, Dorian Popa, Tzanca Uraganu și Cristina Ich. N-aș vrea să fiu acum nici în pielea profesorilor, nici în pielea părinților ai căror copii trebuie să dea bacul.
Total greșit ceea ce spune autorul articolului… AI e doar o sculă, un “patent” mai inteligent!!! Atât!
AI este o revoluție tehnologică, dar nu ÎN SINE, ci, în tandem cu omul, pentru om! În rest, rămâne o sculă, un salt înainte, etc, ca și focul, roata, electricitatea, zborul cu motor, computerul, etc, etc… Omul este userul, este și rămâne piesa centrală!!!
Și ce este greșit în ce spune autorul articolului? A zis cumva că AI-ul va înlocui omul?