Ford Model T, produs de Ford Motor Company între 1908 și 1927, este considerat pe scară largă primul automobil accesibil maselor, având un impact revoluționar asupra societății și industriei. Proiectat sub supravegherea lui Henry Ford, acesta a fost destinat să deservească “marea majoritate”.

Inovația crucială a fost introducerea liniei de asamblare mobile în 1913, proces care a redus drastic timpul de fabricație (de la peste 12 ore la doar 93 de minute) și, implicit, prețul de vânzare, făcând ca mașina să fie accesibilă clasei de mijloc din America și nu numai. Motorul său cu 4 cilindri în linie, de 2.9 litri și 20 de cai putere, era suficient pentru a-l propulsa la o viteză maximă de aproximativ 68 km/h. Cu peste 15 milioane de unități vândute, Model T a pus, practic, America pe roți și a rămas cel mai vândut automobil din istorie până în 1972, când a fost depășit de Volkswagen Beetle.

Ei bine, cineva din România (bănuiesc că nu Țiriac) vinde un Ford Model T produs în 1923, care a fost restaurat integral în SUA și care pe deasupra mai și funcționează. Automobilul se vinde la licitație, iar prețul de pornire mi s-a părut chiar mic, de numai 15.000 €. L-am descoperit întâmplător, uitându-mă pe site-ul Artmark.

Chiar dacă s-ar vinde la prețul “de listă”, adică de 35.000 €, mi se pare un preț infim pentru a deține o bucățică de istorie veche de peste 100 de ani și pe deasupra și funcțională.
Nu m-am putut abține și am luat toate pozele de pe site-ul Artmark, pentru că ulterior acestea vor dispărea odată ce mașina se va vinde.



De fiecare dată când mă uit la licitațiile Artmark sunt uimit să descopăr ce mai au românii pe acasă. Pe de-o parte sunt curios cine este proprietarul acestui Model T, pe de altă parte parcă mi-e frică să aflu.