Acum că avem Uber, hai să nu-l stricăm

By | February 26, 2015

Uber este un serviciu de taximetrie foarte controversat în multe orașe, care s-a lansat ieri și în București. Descarci aplicația [Android, iOS], conectezi cardul de credit, te localizează pe hartă, introduci destinația, chemi șoferul, plătești cursa direct din aplicație, fără să lei din buzunar. Prima cursă este gratuită dacă nu depășește 30 de lei și dacă folosești codul “UBERBUCHAREST”, până la 25 aprilie.

Tarife: cursa minimă este de 6 lei, la fel și taxa de anulare. Tariful de bază este 1.39 lei, costă 1.39 lei/km sau 0.23 lei/minut dacă ești ghinionist și rămâneți blocați în trafic. Cu alte cuvinte, prețul este același ca la taxi.

Mașinile sunt mai noi de 2005: Dacia Logan, Skoda Octavia, BMW seria 3. Şoferii sunt însă mai atent selecționați decât în cazul taxiurilor, însă nu cred că au licență de transport al persoanelor. Asta pentru că Uber încearcă să ocolească legea spunând că ei nu sunt firmă de taximetrie, ci o platformă peer-to-peer de ridesharing.

Chiar dacă firmă de taximetrie de la noi are un politician corupt în spatele ei, eu cred că Uber va reuși. În fond, a reușit în atâtea orașe ale lumii și n-ar reuși în București? Chiar dacă îmi place să văd taximetriștii cum se dau de ceasul morții pe internet, Uber nu mi se pare că mușcă din bucata lor de tort. Serviciul se adresează mai degrabă oamenilor ca noi, tech savvy. Şi ca să ne dăm seama nu trebuie decât să ne întrebăm părinții ce părere au despre conectarea unui card … la o aplicație … cu un șofer … care nu e taximetrist … exact.

uber

De noi depinde de fapt succesul serviciului. Scrie acolo să nu-i dai bacșiș șoferului? Păi nu-i da. Că dacă învățăm șoferii să aștepte bacșiș apoi revenim la dilema taxiurilor: l-aș lua, dar stai să văd câți bani am, dar n-am de bacșiș, oare mă scuipă dacă îi las doar doi lei?

Apoi, mai există un sistem de rating la finalul călătoriei. Tu îi dai șoferului, șoferul îți dă ție. L-ai văzut că vorbește la telefon în timpul mersului? Rupe-l la rating! L-ai văzut că încălcă toate legile de circulație de pe planetă? Rupe-l la rating! Înjură? Rupe-l la rating! Se scobește în nas în timp ce îți suflă în față fumul de la țigară și ascultă manele? Rupe-l la …

Black Cab este alt sistem nou și oarecum similar lansat în România, văd că șoferii sunt îmbrăcați frumos, la cravată, dar metehnele au rămas aceleași. Am surprins în două zile consecutive un șofer de-al lor care întorcea pe linie continuă în curbă și un altul care la ora 6 dimineața dormea pe banda a doua. N-a schițat niciun gest deși șoseaua era liberă și eu veneam din spate pe modul “indianul talpă iute”.

Totuși apariția Black Cab și Uber este un semn că se dorește civilizație, inclusiv în traficul din București. Dar trebuie să funcționeze acel sistem de rating. Cum îți așterni așa dormi …

Share pe Facebook

3 comentarii la “Acum că avem Uber, hai să nu-l stricăm

  1. Aly

    Este super sa te bazezi pe sistemul de rating cand e vorba de siguranta ta! Consideri ca elementele de verificare ale acestor soferi sunt suficiente? Ai incredere intr-o aplicatie la care nu ai acces in eventualitatea in care ceva nu va merge bine? Ei se intalnesc cu soferii la hoteluri sau in cafenele si tu vrei sa ne convingi ca pentru tine nu conteaza, pentru ca acel sofer are 5 stele in aplicatie.

    Inteleg ca poate ai fost platit, iar comentariul meu probabil nu va vedea lumina zilei, dar pune-ti urmatoarea intrebare: te vei mai putea suporta stiind ca promovezi acest serviciu ilegal, dupa primul incident in care o femeie va fi violata (vezi India) sau un sofer uberist de Bucuresti va provoca un accident cu victime pe care nu va avea cine sa le despagubeasca?

    Reply
    1. revo Post author

      E mai bine să nu ai niciun sistem de rating cum este în cazul taximetriei clasice, nu-i așa? Da, am încredere mai mare într-un șofer decât într-un taximetrist, a nu se confunda termenii. Cele mai multe accidente era să le fac în București din cauza taximetriștilor.

      Presupunerile legate de plătit și comentariul care nu vede lumina zilei sunt habarniste, să trecem la ultima parte: cum adică nu are cine să plătească daune? Asigurarea aia obligatorie pentru ce există? Plus că tocmai a fost un caz în care un taximetrist a incercat să violeze o fată. Cum era aia cu siguranța în taxiuri?

  2. Mihai

    Am mers pana acum de două ori cu Uber. Ambii șoferi au fost civilizați atât în trafic cât și în relația cu clientul. Tariful lor este un pic mai mare decât al taxiurilor cu tarif 1,39. Pe un traseu un taxi m-a costat 7,5 lei față de 10 la Uber, iar pe altul taxiul a costat 15 lei fata de 20 la Uber, dar la taxi las bacșiș până rotunjesc suma, iar la Uber nu am lasat deloc si merg si fara bani in buzunar. De fapt este de ajuns sa ai doar telefonul la tine.
    Concluzia este clara pentru mine. O sa merg cu Uber de cate ori voi avea ocazia 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *