Noul BMW iX3 este primul model din noua familie “Neue Klasse” de mașini electrice, în care BMW își pune mari speranțe. În funcție de performanța acestui model pe piață, BMW s-ar putea să câștige teren în zona electricelor sau să plutească în derivă.

Ideea de Neue Klasse a apărut pentru prima dată în anii ’60 la BMW, când brandul se aflat într-o poziție cam neplăcută pe piață, iar pariul lor a fost pe o nouă clasă de vehicule, care conținea și un sedan sport de dimensiuni medii care definea practic un nou segment.
BMW iX3 nu definește un segment nou, ci mai degrabă anunță o… “reconfigurare” a strategiei BMW în ceea ce privește electricele. Mi se pare ca un fel de acceptară tacită a ideii că viața e grea în acest segment chiar și că trebuie schimbări rapide de strategie pentru a ține pasul cu producători mai puțini titrați (a zis cineva China?!) pentru a rămâne competitivi.
Ce este așa Neue la BMW iX3?
Să începem cu ce nu este nou. BMW este un SUV de dimensiuni generoase (pentru un european cel puțin). Are 4.782 mm lungime, 1.895 mm lățime și 1.653 mm înălțime și un ampatament de 2.897 mm. Cam la fel ca actuala generație de BMW X3 și un pic mai mic decât BMW iX. Are un portbagaj de 520 de litri și un frunk de 58 de litri.
Și dacă tot am vorbit despre ele, iată BMW iX3, X3 și iX puse unul lângă celălalt (față-spate):






BMW iX3 folosește însă în premieră pentru marca bavareză o arhitectură la 800V și o putere de până la 400 kW pentru încărcare. La o stație de 400 kW, încărcarea de la 10% la 80% durează 21 de minute. Bineînțeles, aceste performanțe la încărcare vor putea fi atinse în țări în care infrastructura respectivă există – adică nu la noi. În țară vom putea încărca probabil la maxim 150 kW de la stațiile DC și prin acasă prin AC la 11 kW (sau la 22, opțional).
Ce altceva mai este nou la BMW iX3? Bateria are 108,7 kWh și oferă o autonomie de până la 805 kilometri conform WLTP. De asemenea, bateria este acum integrată în șasiul mașinii și îi conferă astfel mai multă rigiditate.
Deocamdată SUV-ul electric este disponibil într-o singură configurație: BMW iX3 50 xDrive. Asta înseamnă două motoare electrice de 469 CP și 645 Nm, care propulsează iX3 de la 0 la 100 km/h în 4.9 secunde și o viteză maximă limitată electronic la 210 km/h.
Ce este Neue la interiorul lui iX3?
BMW iX3 vine cu un interior complet. În centrul său stă BMW Panoramic Vision, adică un HUD lung la baza parbrizului ale cărui informații și mod de afișare pot fi personalizate separat pentru șofer și pasager.

Din cauză că BMW iX3 nu are un instrumentar de bord în spatele volanului, și volanul său arată diferit. Observați că are un braț atât în zona de jos, cât și în partea superioară. Plus două linii verticale ușor oblice și scobituri pentru degetele opozabile care parcă oferă un aspect vizual plăcut. Îmi place volanul. Nu-mi place neapărat ideea de a nu avea instrumentar în spatele lui.
Și că tot veni vorba, parcă nu mă încântă vizual nici acel display central cu două colțuri tăiate.
Dar de design nu spunem nimic?
Eh… ce să spunem. Nu sunt un adept al acestui design, însă cred că am ghicit un pic strategia de design a celor de la BMW. Cred că ei își propun acum ca modelele clasice (seria 3,5) să aibă un design mai conservator, iar cu modelele electrice să își facă de cap.

Dacă la BMW iX au exagerat cu dimensiunea grilei “kidney”, aici mi se pare că au căzut în extrema cealaltă. Doi rinichi (sau plămâni, cum preferați) mici și lunguieți. Vor mai trece probabil vreo 2-3 generații până când își vor da seama că forma ideală o aveau deja – și era cea din trecut 🙂
Nici din spate nu pot să zic că mă atrage. Blocurile acelea optice masive mi se par poziționate prea sus, iar în rest, sub ele, este mult spațiu gol. Nici forma trapezoidală a spatelui nu îmi place neapărat.

Mi se pare că mașina arată cel mai bine din lateral.

Oricum, cred că cel mai bine ar fi să o văd mai întâi live înainte să dau un verdict. Au fost mult mașini care în poze nu mi-au plăcut, dar odată ce le-am văzut pe stradă au început să mi se pară interesante.
Preț?
BMW iX3 50 xDrive pornește de la 65.461 de euro, un preț care mi se pare chiar bun și care-l plasează într-o luptă serioasă cu Model Y, care nu mai este chiar pe val.
Voi ce ziceți? Va fi hit sau miss?

Din față arată ca un cap de șarpe, cu ochi și nări. Arată interesant.
La prima vedere as fi zis scump, dar vad pe configurator ca x3 porneste de la 64k, atunci mi se pare chiar bun pretul.
Autonomie buna si pret similar cu varianta conventionala… cum ar fi bigster la 25k cu 800km autonomie 😳
Stopurile sunt oribile, hidoase.
Urâtă mașină 🤢