Succesul Zoom arată că încă mai sunt oportunități sub nasul giganților precum Google, Facebook sau Microsoft

By | aprilie 29, 2020

Eu recunosc că nu auzisem de Zoom înainte de pandemie. Când am citit ce face de fapt am fost pur și simplu uimit că funcția asta nu există deja în vreo aplicație de la Google, Facebook sau Microsoft. Și nu e ca și cum cei trei enumerație habar n-aveau că Zoom există și că există o piață pentru ea.

Compania Zoom a fost fondată în 2011, după ce unui inginer de la Cisco a propus ideea de a dezvolta această funcționalitate intern, și a fost refuzat. În ianuarie 2011 Zoom asigurase deja 6 milioane de dolari finanțare și lansa prima versiune a softului. În mai 2011 aveau deja 1 milion de utilizatori. În septembrie 2013 au mai primit 6.5 milioane de dolari de la Facebook (!) și Waze și au ajuns la 3 milioane de useri. În iunie 2014 aveau 10 milioane de useri. În noiembrie 2015 au devenit unicorn, în aprilie 2019 s-au listat la bursă iar acum au peste 300 de milioane de utilizatori.

Ce făceau ceilalți în acest timp?

Facebook nu avea o funcționalitate similară, că ei aveau treabă să umfle counterul de view-uri la live-uri. Se zbat acum să lanseze Messenger Rooms, căruia mă mir că s-au abținut să nu-i zică “Roomz”. Oare în cât timp vor ajunge la 300 de milioane de utilizatori?

La Google situația este invers. Au prea multe produse care fac același lucru și nimic în același timp. Nu folosește nimeni Hangouts și nici Google Duo. Iar pentru companiile care folosesc G Suite există Google Meet, care va înlocui în curând Google Hangouts. Deci practic trei aplicații, din care nici una nu are o funcție ca Zoom.

Microsoft a cumpărat Skype și a reușit s-o complice, dar fără să aducă ceva în plus aplicației. Într-un timp aveau două versiuni diferite ale aplicației Skype pentru Windows: cea simplă, “ca pe vremuri” și cea din Microsoft Store, care puteau fi lansate simultan.

În tot acest timp Zoom și-a văzut de treabă și a creat o nișă pe care a exploatat-o. Bine, nici ei nu sunt ușă de biserică și mai au o componentă ascunsă a modelului de business. Mai fac câte un leak de date către Facebook, mai fac unul către LinkedIn, mai rutează din greșeală tot traficul prin China. Cred însă că celor trei giganți le-ar fi fost foarte ușor să dezvolte o funcționalitate similară in house și să fi scos Zoom de pe piață până acum.

Share pe Facebook

3 comentarii la “Succesul Zoom arată că încă mai sunt oportunități sub nasul giganților precum Google, Facebook sau Microsoft

  1. Silviu

    Microsoft are și Teams. Există și o versiune gratuită cu timp de video call nelimitat….numai că nici aceea nu merge prea bine. Avea limită de vizionare pentru 4 persoane, de curând au crescut la 9…dar tot se întrerupe conexiunea ca la Skype. …Cu zoom poți vedea 49 de participanți and it just works . Mă tot amenință soția că vrea să cumpere abonament la Zoom, eu i-am zis…nu mai stai , că trebuie să fie ceva gratuit care să meargă…dar n-am găsit.
    Pe Android folosesc Google Duo când vorbesc cu ai mei și merge f ok….câteodată calitatea imaginii e mai bună decât Facetime.

    Reply
    1. Revo Post author

      Sper ca data viitoare să nu mai fie nevoie să-l trag de mânecă pe Sundar Pichai ca să-și facă treaba 😛

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *