Cum am pornit Horologer și care au fost atuurile noastre

By | November 26, 2021

S-au făcut șase ani de când am deschis Horologer și mie uneori încă nu îmi vine să cred ce se întâmplă. Mă uit în urmă și constat cât de curajoși (sau nebuni?) am fost când am zis “now or never”. Doi oameni care nu știau nimic despre business în general au decis să pornească un business cu bani din propriile buzunare. Aveam toate șansele să o dăm în bară și cu toate acestea, iată-ne șase ani mai târziu, căutând colegi noi și gândindu-ne cum să creștem mai departe.

Care a fost atuul nostru? Recunosc că am pornit la drum cu niște abilități destul de rar întâlnite. Sunt puțini oameni în țară care pot lucra la nivelul la care lucrează tatăl meu. Probabil sunt puțini chiar și în Europa. În timp ce unora le e frică să desfacă un ceas cronograf, el are curajul să repare un tourbillon sau să desfacă un ceas unicat.

Totuși, cred că ar mai fi ceva ce ne-a ajutat: digitalizarea și conștientizarea importanței accesului la tehnologie. Iar aici aș spune că este din nou meritul tatălui meu, că a avut încredere în direcția pe care am trasat-o, chiar dacă nu înțelegea pe deplin anumite lucruri.

Cu sediul a fost prima decizie majoră în care a decis să meargă pe mâna mea. El voia un loc cât mai la stradă, ca să beneficieze de vad comercial. Eu i-am explicat că genul de clienți pe care îi țintim noi nu pornesc căutarea mergând pe stradă, ci o pornesc pe Internet. Sfatul meu a fost să alegem un loc cât mai bine poziționat, dar totuși mai retras, pentru a nu plăti foarte mulți bani pe chirie. Ideea era să compensăm lipsa traficului pietonal din prezența pe Google Maps. Din fericire a funcționat. Și am câștigat pe două planuri. Pe lângă faptul că suntem foarte ușor de găsit, am primit și multe review-uri pozitive pe Google Maps, iar acest lucru a ajutat enorm afacerea. Foarte multe persoane ajungeau la noi spunând: “Am văzut că aveți review-uri bune pe Google Maps“. Apoi am deschis și pagina de Facebook și am început să primim și acolo review-uri și așa mai departe.

Prima investiție pe care am făcut-o a fost în branding și într-un manual de identitate al brandului. Și nu a fost o investiție mică la momentul respectiv. Eu eram convins că trebuie să facem chestia asta. I-am spus că am nevoie de acest lucru pentru a construi în jurul lui un site care să arate profesional. Tatălui meu îi venea greu să înțeleagă de ce este necesar. Nu a fost convins nici măcar când i-am prezentat manualul de brand. În final a spus: “Eu nu înțeleg de ce ne trebuie lucrurile astea, dar dacă tu ții neapărat, merg pe mâna ta …“. A realizat ce idee bună a fost aproximativ un an mai târziu, când mulți clienți ne mărturiseau că au ales să vină la noi pentru că le-a plăcut cum arată site-ul. Sau când se întâmpla să ne spună câte cineva: “Nu mai țineam minte numele, dar am văzut logo-ul și mi-am adus aminte…“.

Apoi noi am încercat întotdeauna ca prin tehnologie să fim cât mai deschiși și cât mai comunicativi cu clienții noștri. Până la momentul respectiv existau doar două opțiuni de a repara un ceas: fie apelai la o ceasornicărie de cartier cu resurse limitate, fie mergeai la un service profesional, dar unde nu aveai contact direct cu tehnicianul din service – ci doar cu o persoană de la recepție, care nu știe foarte multe detalii tehnice despre reparația unui ceas. Noi am fost cât se poate de deschiși. Țin minte și acum cât de uimiți erau anumiți clienți că noi chiar răspundem la mail 🙂 Sau chiar și pe Facebook.

Chiar dacă activăm într-un domeniu tradiționalist, încercăm să punem cât mai multă tehnologie în tot ceea ce facem. De la comunicarea cu clienții până la prezența online sau la aparatura pe care o folosim. Cred că prin tehnologie putem să transformăm în realitate visuri care înainte păreau de neatins și putem să ne îmbunătățim per total nivelul de trai.

Evident, aceste lucruri ar fi fost imposibile fără o conexiune la internet adecvată. Contractul pentru conexiunea la internet a fost primul contract încheiat și când am pornit și afacerea și când ne-am mutat sediul. În primul an de Horologer eu încă lucram într-o corporație, așa că atunci când nu eram la Horologer, încercam să rezolv problemele remote. Să răspund la un mail venit din partea unui client, să răspund la o cerere de colaborare, să trimit un document contabilei, să depun o declarație online șamd. A fost de mare ajutor ideea de a pune totul în cloud: contracte, facturi, oferte, liste de prețuri și tot ceea ce presupune activitatea noastră.

Din păcate, cele mai recente studii arată că românii se află pe ultimele locuri în ceea ce privește utilizarea zilnică a internetului comparativ cu celelalte regiuni din Uniunea Europeană. În plus, un raport de țară al Comisiei Europene din 2020 arată că unul din cinci români nu a utilizat niciodată internetul. În ceea ce privește competențele digitale, doar 10,1% din populația adultă are abilități peste medie, cel mai mic procent din Uniunea Europeană.

Tocmai din această cauză, Orange vine în sprijinul clienților pentru ca aceștia să își poată îndeplini aceste visuri și lansează campania Facem tehnologia digitală accesibilă tuturor, pentru a atrage atenția asupra importanței subiectului incluziunii digitale în România. Accesul la oportunitățile oferite de lumea digitală ar trebui să fie egal pentru toți, indiferent de mediu, vârstă sau dizabilități fizice. Prin urmare, campania este construită în jurul inițiativelor Orange și ale Fundației Orange care contribuie la dezvoltarea sistemului educațional și a comunităților vulnerabile din România. La acestea se adaugă investițiile constante în extinderea rețelei mobile prin facilitarea accesului la rețeaua Orange 4G în mediul rural și la tehnologia 5G în cel urban.

Închei acest articol cu sfatul pe care îl dau tuturor prietenilor care vor să pornească un business: gândiți-vă ce vă place să faceți cel mai mult și încercați să vedeți dacă puteți avea un câștig de pe urma pasiunii. Dacă vreți să veniți ceva nou, încercați să împrumutați lucruri dintr-un alt domeniu și să le aplicați în domeniul de care sunteți pasionați. Folosiți cu încredere cât mai multă tehnologie și încercați să digitalizați cât mai multe aspecte ale business-ului.

Share pe Facebook

Un comentariu la “Cum am pornit Horologer și care au fost atuurile noastre

  1. Emilian

    Decembrie 2020, am rămas câteva ore fără internet (digi).
    Am zis să fac hotspot de pe telefon pentru a putea lucra, dar surpriză, nu prea a funcţionat internetul, dacă mailul si web-ul funcţionau cât de cât, conexiunea la webex era cu întreruperi . Am sunat la numărul de toll-free, dar şi acolo existau destule momente în care sunetul era distorsionat şi nu puteam înţelege mai nimic.

    Important este că am sunat la Orange să fac o sesizare iar soluţia oferită a fost să trec telefonul pe 3G, doar că pe 3G calitatea serviciilor era mult mai slabă.
    Un am mai târziu, în 2021, nu s-a schimbat absolut nimic, aceleaşi probleme.

    Şi asta în Bucureşti. Acum 5-6 când am portat abonamentul în Orange serviciile funcţionau mult mai bine.

    Aşa că până să fie aşa cum se laugă ei prin reclame mai e cale lungă.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *