Iarna cu mașina electrică în România (Hyundai Kona)

By | February 1, 2021

Încă de când am cumpărat o mașină electrică știam că iarna va fi cel mai dificil sezon. Ne-am asumat această evoluție încă de la început și faptul că va fi nevoie sa ne adaptăm. În realitate schimbările nu au fost atât de dramatice, dar nu sunt inexistente: de exemplu din cauză că mașina nu are un motor termic zăpada de pe botul mașinii nu se topește. în cele ce urmează voi încerca să relatez experiența primului sezon rece.

hyundai kona electrică iarna

Cauciucuri de iarnă

cauciucuri iarnă kona electricăPrima problemă pe care a trebuit sa o rezolvam a fost aceea a cauciucurilor de iarnă. Am abordat din timp asta, căutând pe diferite site-uri de profil în primul rând ce cauciucuri ar fi compatibile pentru mașină ( 215/55 R17 ). Inițial am căutat unele care să spună explicit că sunt pentru mașini electrice, însă nu am prea găsit. M-am resemnat în a alege unele mai bune “de uz general” pentru a avea de unde alege. Pe anvelopelider.ro am găsit o selecție mult mai vastă decât pe alte site-uri de cumpărături generale. Am ținut cont de faptul că mașina este destul de grea (1.7t fără pasageri/bagaje) și că pe uscat, cu dotarea din fabrică, mașina este capabilă să derapeze în linie dreapta dacă te înfigi prea tare în ea. “Recordul” a fost 4 pierderi de aderență înainte să termin de parcurs o intersecție la pornirea de pe loc. Pe ud am condus întotdeauna foarte grijuliu exact din acest motiv. 

Căutam ceva cu performanțe foarte bune atât pe ud cât și pe zăpadă. Nu intenționez să fac cascadorii dar nici nu aș vrea să mă trădeze mașina într-o situație dificilă. Într-un final, după ce am înțeles ce înseamnă fiecare componentă din nume, am ales Bridgestone Blizzak LM005 215/55 R17 98V XL. Momentan mi se par mai bune pe ud decât erau cele de vară pe uscat 🙂 pe de alta parte dacă insist pot pierde aderența și cu ele deci poate doar încerc să mă bucur de achiziție.

Nu mi-am cumpărat jante de iarnă pentru că nu mi-as fi luat unele din aliaj. Asta înseamnă ca ar fi fost mai grele, deci aș fi scăzut suplimentar eficienta de rulare cu greutate suplimentară. Mai mult, pentru că jantele originale au senzori TPMS (tire pressure monitoring system), dacă nu aș fi cumpărat jante cu TPMS aș fi avut totdeauna o eroare în bord legată de presiunea pneurilor ceea ce sigur m-ar fi deranjat. Până acum nu regret decizia de a schimba pneurile pe jantele originale. Poate împărtășiți în comentarii păreri pro / contra.

Pierderea nivelului de încărcare când mașina stă parcată

kona electrică autonomie iarna

La sfârșitul lunii noiembrie am fost nevoiți sa stăm în casă timp de două săptămâni. Din fericire suntem ok. În acest timp monitorizam de la distanță nivelul de încărcare al bateriei. Luat prin surprindere, am început această pauză de activitate cu 29.5% din baterie. 

Nivelul de încărcare are trei motive să scadă: primul este din cauza frigului, care scade eficiența reacțiilor din interiorul bateriei; al 2-lea este din cauza elementelor de încălzire ale bateriei, care o țin pe aceasta la o temperatură ok, pentru a nu se degrada pe termen lung; ultimul este din cauza restului consumatorilor de la bord, pentru că mașina nu e niciodată 100% oprită (nu e recomandat să lași bateria sa se descarce complet).

Scurta paranteza legată de monitorizarea mașinii la distanță: Hyundai nu are în România o aplicație cu care să poți monitoriza/controla mașina (cum are Tesla). Din ce înțeleg aplicația BlueLink exista în alte țări însă nu are prea multe funcții și ar putea fi insuficientă oricum. Partea cu lipsa monitorizării este extrem de enervantă pentru mine. Suficient cât să ma convingă să îmi cumpăr o cutie dintr-asta. Se conectează folosind portul OBD al mașinii și trimite datele printr-o conexiune mobilă de date (abonament de €2 de la Digi for the win). Poți vedea astfel aproape în timp real ce nivel mai are bateria mașinii. OVMS știe sa facă mult mai multe însă eu asta folosesc aproape zilnic :).

Revenind, stăteam în casă și în fiecare zi verificam ce nivel mai are bateria. Au fost mai multe zile cu soare cu temperaturi în jurul valorii de 4-5C. Tot în acest interval a venit și prima zăpadă. Asta a fost un pic mai tensionat. Apoi mai multe zile reci dar cu temperaturi pozitive.

Fără să vreau să lungesc prea mult acest capitol, după 14 zile parcată, mașina a pierdut 2.5% de încărcare (de la 29.5% -> 27%). Am fost plăcut surprins, ținând cont că în Canada un proprietar de Kona spunea că a pierdut 1%/zi pentru temperaturi negative de sub -10C. Având în vedere recomandarea de a păstra nivelul de încărcare în plaja 20%-80%, chiar și dacă ar fi pierdut 1%/zi tot ar fi supraviețuit acestei pauze.

Pe autostradă

Condusul pe autostradă a fost, chiar și pe timp de vară, ceva diferit pentru Kona. Nu pentru că n-ar putea ajunge la viteza maximă legală, ci pentru că te penalizează pentru fiecare abuz al vitezei. Practic eu folosesc următoarele regimuri de viteză pe timp de vară:

  • 110-120 km/h viteza de croazieră pe care o abordez dacă am bateria încărcată;
  • 100 km/h când vreau sa cruț un pic bateria;
  • 80-90 km/h când vreau sa merg cât mai eficient;

Diferențele dintre aceste plaje de viteză pot părea mici însă impactul poate fi de 20-30km autonomie. La un drum de 140 km aceste diferențe contează.

Pe timp de iarna am mers cu ~110 km/h și-am plecat cu bateria încărcată peste 70% de fiecare dată. Cu toate acestea consumul a fost cu aproximativ 30% mai mare decât în mod normal, deci în loc de ~15 Kwh/100km am avut ~21 Kwh/100km. Autonomia estimată în acest regim de consum ar fi ~320 km, față de cei 450 km pe timp de vară. Pentru a compensa un pic acest inconvenient am încărcat un pic mai des la stații rapide. Nu a fost ceva ce ne-a schimbat rutina, chiar dacă am făcut drumuri mai dese la stațiile de încărcare, pentru că am profitat mai mult de punctele de încărcare din mall-uri (Afi, Mega Mall).

Pentru planificarea drumurilor mai lungi am folosit a better route planner, care este o aplicație din play store (e accesibilă și pe web). Aplicația Tesla are built in așa ceva, unii utilizatori spun că ABRP este mai bună. Cert e că te ajută să estimezi distanță, nivel de încărcare în funcție de temperatură, greutatea pasagerilor (estimat, că doar nu am sa o întreb pe soacră dacă au mers bine sarmalele) și alți factori astfel încât să înțelegi dacă ar fi bine să faci o oprire în plus pentru a nu ajunge “pe roșu” cu bateria.

Prin oraș

Condusul prin oraș este poate cel mai problematic atunci când drumurile sunt scurte. Dacă trebuie să conduc până la magazin și înapoi mașina se va comporta identic cu una pe combustie internă: va fi ineficientă până se încălzește. Consumul instantaneu la pornire l-am văzut atingând valori de 50-70 Kwh. Estimez că după ~10-15 minute de condus ajunge în regimul nominal de rulare, cu un consum de ~20 Kwh. Până atunci se face cald în mașină. Ventilația pornește după 1-2 minute de la pornirea de pe loc. Pentru șofer și pasager scaunele încălzite sunt super faine, la fel și volanul încălzit, disponibil din păcate doar pentru șofer.

Încălzirea programată a mașinii

La mașinile mai vechi nu exista opțiunea asta și ea este, în teorie, foarte utilă. Mașina te așteaptă gata de plecare cu o temperatură plăcută. Sună bine, DAR: din ce-am înțeles ea poate fi controlată din aplicația BlueLink dar aceasta nu e disponibilă în România așa că nu mă pot pronunța despre ea. Există alternativa configurării acestei funcții direct de la bordul mașinii. Dar trebuie să fii în mașină pentru a face asta. Relativ incomod dacă nu ai o rutină a plecării. Și pentru a fi activată trebuie ca mașina să fie la încărcat. Cam multe piedici, nu? Din acest motiv nu am avut decât o singură dată toate precondițiile necesare ca sa configurez opțiunea asta și după aceea am ratat ora de plecare pentru că am decis să mai stăm un pic unde eram. Deși Tesla poate controla toate astea din aplicație și e ușor și frumos în parcare eu am o Kona și mă pot bucura zilnic de condusul ei, doar că trebuie să stau 2-3 minute doar cu scaunele și volanul încălzit dar cu un ambient neprietenos ca ultimul om al peșterii.

Bonus – statistici de încărcare 8 luni / 10.000 km

Breakdown al statisticilor de încărcare din ultimele opt luni / ~10.000  Km

Breakdown al statisticilor de încărcare din ultimele opt luni / ~10.000  Km

Câteva observații:

  • Unele încărcări nu sunt notate aici, fiind din puncte de încărcare folosite mai rar sau încărcări domestice la 220V;
  • Consumul mediu (din acest tabel) nu este 100% precis din cauza sesiunilor neînregistrate;
  • Costul total pentru transport se corelează bine cu tranzacțiile din Revolut și mi se pare mic. În trecut aș fi cheltuit bugetul acesta în 3-4 luni (consider aici costul de încărcare domestică a fi “zero”, chiar dacă nu e pentru ca sunt relativ puține astfel de încărcări);
  • Am făcut un calcul comparativ cu o Hyundai Kona nouă pe benzină: consum mediu mixt 5.1L/100km, pentru 9427km la un preț mediu al benzinei Iunie 2020 – Ianuarie 2021 de 4.55 Ron se traduce în 2266 Ron;
  • Pentru mine merită să am abonament la EnelX, cel de 75 ron pentru 64 kwh. E ceva ce ar trebui sa reevaluez periodic (abonament la benzinărie.. ar fi ciudat);
  • De remarcat cantitatea de CO2 economisită. Desigur, e un estimat, însă pe de altă parte sunt câteva sute de kg care ar pluti în atmosferă. Interesant și înfricoșător;
  • Sunt surprins cât de mult am încărcat DC în luna Decembrie. Știam că am folosit mai des însă nu am realizat cât de mult am folosit. Poate e din cauză că e atât de convenabil încât nici nu mai e ceva deosebit. Tehnologiile viitoare promit ceva peste nivelul ăsta de conveniență. Abia aștept 🙂
  • Chiar dacă am stat cel puțin 124 ore la încărcat, nu le-am simțit. Cred ca asta e din cauză că mașina stă foarte mult timp pe loc. Important e să reușești să sincronizezi momentele de repaus cu cele de încărcare. De exemplu în Mall-uri, la Medicover, Dedeman, Lidl, Carrefour etc. Desigur că a avea o stație de încărcare acasă este optim însă eu nu am făcut încă acest pas.

Concluzie

Până acum n-am avut nici o surpriză neplăcută în această iarnă din cauza faptului că încarc mașina în loc sa o alimentez folosind carburant tradițional. Lucrurile nu sunt neschimbate însă diferențele sunt variație pe aceeași temă, ceea ce nu este deloc pe cât de înfricoșător părea totul la început. Drumuri bune!

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

6 comentarii la “Iarna cu mașina electrică în România (Hyundai Kona)

  1. Ciprian

    Mulțumim pentru actualizări. Pentru a obține o aplicație care nu e in PlayStore in Romania, îți poți face alta adresa de mail și poți schimba din setări tara de origine. Apoi descarci aplicația. Eu am reușit să o descarc cu cont pe Olanda.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hyundai.bluelink.eu

    *încă nu am auzit de mașini cu volan încălzit la pasager, but who knows. A fost buna gluma 🙂

    Reply
    1. Revo

      Eu încă aștept mașinile alea cu volan pe care să-l poți slide-ui stânga/dreapta ca în Judge Dredd 🙂

  2. Cipri

    Din surse f sigure 🙂 se lucreaza la aplicatie care va fi disponibila in toata lumea, myHyundai se numeste. Deocamdata e doar in Italia si e WIP.

    Reply
  3. Dragos

    Frumos scris. Parca-mi surade mai tare un ID3 vazand ce ai scris tu
    @Cipri > Si BMW au schimbat recent BMW Connected cu myBMW.

    Reply
  4. Dragos

    1st edition a venit cu ceva bonus incarcare (valabil pe toata Europa nu doar in anumite statii)
    Masina chiar este inovatoare. Nu a fost ales ID3 ca denumire. A fost vw beetle, vw golf si acum ei spera sa fie un nou inceput in istoria VW.

    Legat de incarcari pentru ca ai zis ca locuiesti la bloc vezi ca la Kaufland primesti incarcari gratuite pentru ca faci cumparaturile la ei (evident sa fie si libera statia)

    Reply

Spune-ți și tu părerea: