IKEA a cumpărat 33.600 de hectare de pădure în România. Ar trebui să ne panicăm?

By | August 5, 2015

Pe la mijlocul lunii trecute a circulat prin presă informația conform căreia IKEA ar fi cumpărat 33.600 de hectare de pădure în România, împrăștiate prin mai multe județe. Transformând, obținem 360 km². Iar ca să vă faceți o idee despre suprafață, parcul Herăstrău are doar 1.1 km².

IKEA folosește 1% din pădurile planetei iar când faci legătura între o suprafață atât de mare de pădure și cel mai mare producător de mobilă din lume, parcă apare o temere.

De fapt, cei de la IKEA nu au fost primii. Şi Apple a cumpărat recent o suprafață mare de pădure. O manevră clasică de integrale pe verticală care devine acum la modă printre companii. În SUA, Apple lucrează alături de un ONG pentru a asigura reîmpădurirea pe măsură ce copacii sunt tăiați.

Discutabil mi se pare modul în care pădurile despre care vorbim au ajuns prima dată bun privat. Prin tranzacții succesive, pentru ca apoi să fie reunite sub un singur SRL, care le-a vândut către Harvard și apoi mai târziu către IKEA. Alt aspect care a dus la o tranzacție de o asemenea anvergură este prețul care, ca de obicei, la noi este pe sfert față de vest-europeni. Aici au fost problemele, după părerea mea.

taietori-lemne

Acum, revenind la întrebarea din titlu. Teoretic, dacă tăierea copacilor ar fi însoțită de un plan sustenabil de reîmpădurire, n-ar trebui să fie o problemă. Practic, cei de la IKEA văd că nu au anunțat nimic încă. Nu se știu concret nici zonele în care sunt pădurile, implicit nici ce copaci conțin și nu au anunțat încă un plan de reîmpădurire. Însă ar trebui să fie atenți, tocmai ce au fost acuzați că în Rusia au despădurit niște zone foarte importante pentru habitat, cu copaci vechi de sute de ani.

În concluzie, încă nu s-a întâmplat nicio crimă, dar sunt foarte interesat ce se va întâmpla pe viitor. Oricum, de tăiat se vor tăia copaci. Sper doar ca IKEA să gestioneze cu grijă acele zone, pentru că o mână de activiști plătiți de Mobexpert (glumă!) ar putea să transforme compania suedeză dintr-un brand foarte iubit în România în următoarea Roșia Montană.

Până atunci, cred că putem să consumăm în continuare în restaurantul IKEA  preparatele pentru care sunt renumiți.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

Spune-ți și tu părerea: