Raliul Sibiului – Cum a fost

By | iulie 28, 2013

„Alo? Spune-mi te rog că ai un senzor de la arborele cotit pentru un Subaru.” – ăsta a fost primul lucru pe care l-am auzit când am ajuns în Piața Mare din Sibiu. Un mecanic era murdar până la coate și era disperat că nu găsește piesa care-i trebuie.  În Piața Mare sunt standurile piloților, acolo se întâlnesc după fiecare probă să constate daunele sau să savureze victoria. Dacă stai jumătate de oră printre ei intri și tu în atmosferă.

Eu nu sunt un cunoscător într-ale raliului, habar n-aveam cum cum se desfășoară un astfel de eveniment, așa că nu dați în mine dacă spun prostii. Ştiu doar nume de piloți și mașini. Îl știu pe Onoriu, Tempestini, Titi Aur, Porcișteanu, Dan Gîrtofan, Marișca și … Alina Bunica. Dintre mașini mi-au plăcut Skodele Fabia S2000, de departe cele mai zgomtoase și Lancerele Evo IX și X. Când văd un Evo X salivez precum câinele lui Pavlov. Nu știu de ce n-a fost niciun Ford, știu că și ei aveau tradiție.

[youtube=http://youtu.be/c-Its_E77EU]

Am participat ca spectoator vineri la două probe: Super Speciala de lângă Sibiu (SSS 5) și o probă pe timp de noapte în Păltiniș (SS 6). Noi am avut noroc că l-am întâlnit la fața locului pe Berti Panaiot, care ne-a ghidat fără să dea ochii peste cap când puneam întrebări amuzante. Dar dacă ești novice, ca și mine, am câteva sfaturi pentru tine, în caz căte afli prin apropriere când se întâmplă așa ceva.

În primul rând, nu te duci la raliu decât cu mașina. „Raliul Sibiului” este o denumire generică. Probele sunt peste tot pe lângă Sibiu, sau la mulți Km depărtare. În oraș nu vezi decât o defilare „for show” a mașinilor.

sibiurally (12) sibiurally (14) sibiurally (15)

Nu ai cum să vezi toate probele, toți piloții. Eu aveam impresia că se întâmplă într-un cadru organizat. Se termină o probă și lumea pornește în turmă spre cealaltă. Nu e așa. Majoritatea au favoriți, vin cu puțin timp înainte să concureze ei, apoi se urcă în mașină și pleacă spre următoarea probă.

[youtube=http://youtu.be/VSp0-pm6JG4]

Dacă nu ai un favorit, ideal este să ajungi cu ceva timp înainte de start, te uiți la 10 piloți cum se dau și apoi fugi la următoarea, ca să prinzi loc bun. Parchează mai departe de locație, ca să ai cum să ieși.

Dacă vrei să prinzi loc bun, du-te cu o oră înainte. Dacă e probă pe macadam/pietriș, să ai la tine ochelari de soare și șapcă. Se face mult praf. Dacă vrei să stai mai mult, ia-ți un scăunel pliabil sau ceva pe care să stai.

sibiurally (22) sibiurally (20) sibiurally (25)

Dacă proba este pe timp de noapte, cum a fost cea din Păltiniș, ia-ți o lanternă, o frontală, da nu o băga piloților în ochi când sunt la volan. În cazul probei de la Păltiniș noi am ajuns cu o oră înainte și bine am făcut. Am parcat destul de aproape, când am plecat, coada de mașini parcate se întindea pe 4-5 Km. Apropo, drumurile din Rășinari (spre Păltiniș) sunt extrem de înguste (o bandă jumate în total, case în stânga și dreapta). Ai grijă când treci pe acolo, mai ales seara, nu au ilumint public.

Dacă te duci la o probă prin munți, nu sta lângă puhoiul de oameni. Majoritatea sunt imbecili, fac zgomot aiurea și ți se așează în față. Este frumos să te duci într-un loc mai izolat, să auzit zgomotul motorului de la kilometri depărtare și apoi să-l urmărești cu urechea în timp ce-și croiește drum pe munte.

[youtube=http://youtu.be/hbxnazqCMPo]

Dacă nu vrei să stai la toată proba (durează câteva ore bune), asigură-te că ai cum să pleci odată ce se dă startul. Dacă te așezi pe vreo limbă izolată, nu te vor lăsa stewarzii să treci strada pe altă parte. Cei care trec strada sunt huiduiți și înjurați de obicei.

Mi-a plăcut foarte mult că este ușor de intrat în atmosferă. Poți să stai toată ziua lângă un stand să vezi ce probleme apar, te plimbi prin Piața Mare printre piloți, poți să bagi nasul și să te uiți la motor dacă ești mai tehnic sau poți să mângăi fibra de carbon de la vreun eleron. Dar cea mai frumoasă senzație este când te întâlnești în trafic cu mașinile. Când dai prioritate la un Impreza sau când trec ei pe lângă tine, întorcându-se de la vreo probă specială. Când veneam de la Păltiniș au trecut câteva mașini prin stânga noastră iar din spate ne-a depășit o Skoda S2000.

sibiurally (10) sibiurally (4) sibiurally (1)

Nu mi-a plăcut însa că autoritățile locale nu fac mare lucru ca să înfrumusețeze evenimentul. Nu tu drumuri, nu tu iluminat stradal, nu tu semne cu „Spre Proba specială X”, nu tu parcări în zonă. Nu mai zic de ceva organizat pentru fani, căi de acces rapide pentru a putea fugi de la o curbă la alta să vezi mașina. Sau măcar puncte organizate din care să vezi proba. Organizatorii fac și ei ce pot, dar ar avea nevoie de puțin ajutor. Nu-i așa domnu’ copilot Ponta ?

sibiurally (8) sibiurally (11) sibiurally (17)

De data asta am fost la raliu pentru că sunt blogger ambasador ZorileStore iar ei au oferit echipament Puma pentru meciul dintre echipa piloților și echipa All Stars. Pe viitor voi încerca să-mi fac drum pe la Sibiu, Sinaia sau Brașov când va fi etapă. Acum vă rog să mă scuzați, îmi instalez Dirt 3 pe laptop.

Share pe Facebook

2 comentarii la “Raliul Sibiului – Cum a fost

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *