Ce este PlugShare? Aplicația gratuită pentru mașini electrice și stații de încărcare

By | January 17, 2022

Problema cu mașinile electrice este că încărcarea durează mai mult decât alimentarea celor pe combustie, iar stațiile de încărcare pentru mașinile electrice nu sunt la fel de multe precum benzinăriile. De fapt, nici nu ai de unde să știi unde sunt stațiile, dacă nu le vezi întâmplător. Pe lângă asta, dacă ai ajuns la stație cu 5% autonomie și găsești o mașină care încarcă, e nasol, că nu știi cât va sta acolo.

Ce este PlugShare?

PlugShare este o aplicație gratuită pentru Android și iOS care rezolvă cele mai mari probleme ale mașinilor electrice: cele legate de stațiile de încărcare.

  • Este o hartă a stațiilor de încărcare din țară (sau lume);

Nu poți găsi toate stațiile de încărcare pe Google Maps. Și atunci unde le găsești? Pe PlugShare, pentru că asta este PlugShare în primul rând. Un fel de Google Maps pentru stațiile de încărcare. Iată cum arată într-o zonă din București:

plugshare harta stații încărcare mașini electrice

  • PlugShare îți spune de ce tip sunt stațiile

Mașinile electrice au mai multe moduri de încărcare și diverși conectori. Ca la cablurile de încărcare de la telefoane 🙂 Unele sunt cu încărcare lentă (la care poți sta și 10-15 ore), altele cu încărcare rapidă, unde rezolvi în 30 minute. Ar fi util să știi dinainte ce tipuri de încărcare oferă o stație, nu? Asta face PlugShare. Îți spune ce conectori și de ce capacitate sunt stațiile.

  • PlugShare îți arată dacă stațiile sunt aglomerate și pentru cât timp vor fi ocupate

După cum spuneam, ar fi nasol să fii în tranzit, să ai bateria descărcată aproape de zero și să ai nevoie rapidă de o încărcare, dar să ajungi la o stație și să constați că este ocupată, nu?

Și acestea sunt doar câteva dintre funcționalități. Aplicația face mult mai multe. Îți arată dacă o anumită stație este funcțională sau nu, îți spune care sunt regulile de funcționare ale stațiilor (cum se face accesul, la ce oră se deschid/închid, cât costă încărcarea). Mai mult decât atât, aplicația are și un sistem de mesagerie, prin care poți întreba politicos un posesor de mașină electrică lăsată la încărcat, când va reveni la aceasta.

Cum se folosește PlugShare?

Simplu. O instalezi din Play Store sau din App Store, îți faci cont și cauți stații în apropriere. Apoi dai tap pe stația respectivă ca să vezi dacă este liberă sau nu.

Dacă e liberă, atunci când ajungi la o stație dai check in (ca pe Facebook sau Instagram, da!) la stația respectivă și spui cât timp intenționezi să lași mașina la încărcat. Atât.

plugshare românia

 

Ideal ar fi ca toți posesorii de mașină electrică să folosească aplicația. Este în avantajul tuturor, pentru că nimeni nu vrea să piardă timpul mergând spre o stație ocupată.

Eu, de exemplu, dacă văd că o stație este ocupată și persoana respectivă nu a dat check-in, las un comentariu “pe wall-ul stației”, în care spun că este ocupată, astfel încât să vadă și ceilalți.

Reguli de conduită pe PlugShare

Ce faci dacă la stație încarcă o mașină care nu apare pe PlugShare?

Da, din păcate nu toată lumea știe despre PlugShare. Dacă proprietarul mașinii este acolo, te duci și îi explici politicos ce este PlugShare și de ce ar fi bine să o folosească. Dacă proprietarul mașinii nu este acolo, poți da tu un comentariu la acea stație, ca să îi anunți pe ceilalți că o mașină încarcă fără să “semnalizeze”.

Este ok să pui mașina pe “waiting for charging”?

După ce veți folosi aplicația, veți vedea că aveți și posibilitatea de a semnaliza intenția de încărcare. Adică dacă stația este deja ocupată, poți da check-in cu statusul “Waiting (for charging)”.

Problema este că la stațiile gratuite se formează cozi de persoane care stau în waiting. Multe persoane abuzează de această funcție, iar asta generează polemici. Se pun câte 10-15 persoane în waiting la o stație, deși nu sunt fizic prezente acolo. Cine are prioritate? Cel care a dat check-in cu waiting dar nu este la stație, sau cel care a ajuns la stație și a găsit-o liberă?

Părerea mea este că nu există greșit sau corect în acest caz (cu excepția abuzurilor cu waiting fictiv – care clar sunt greșite). Totul ar trebui rezolvat amiabil, în funcție de situație. Dacă am ajuns la stație și o persoană este în waiting dar nu este prezentă fizic acolo, voi conecta mașina, mai ales dacă n-am de gând s-o țin mult. Este posibil ca în 15 minute de încărcare să-mi asigur necesarul pentru drum iar cel cu “waiting” să sosească după mine. Este regula primului venit, primului servit. La fel de bine nici pe mine nu m-ar deranja dacă aș da check-in cu “waiting” și aș găsi stația ocupată, atât timp cât respectivul marchează asta pe PlugShare. Cred că cel mai corect ar fi ca “waiting”-ul să fie marcat doar de către cei care sunt fizic la fața locului.

Eu am folosit o singură dată funcția de waiting la o stație gratuită. Am văzut că un BMW va termina încărcarea într-o oră, pe al cărui posesor tot eu l-am rugat să instaleze PlugShare cu câteva zile înainte. Am lăsat mașina parcată la stație și am pus statusul de waiting. După o oră m-am dus și am conectat-o la stație. Nu m-aș fi supărat dacă aș fi găsit pe altcineva conectat. Stația era totuși gratuită, e dreptul oricui să o folosească.

Citește și:

Ne-am luat Dacia Spring la bloc. Păreri după o luna.
Ne-am luat Hyundai Kona Electric. La bloc.

Ce tip de încărcare folosim?

Aici este o discuție un pic mai subtilă. Indiferent de puterea stației, unele mașini vor încărca mai repede, altele mai încet. Chiar și două mașini identice pot încărca una mai repede și una mai încet în funcție de starea bateriei. Concret, încărcarea rapidă la Dacia Spring ar trebui să dureze mai puțin de o oră pentru încărcare DC la 30 kW. Doar că mai ales pe timp de iarnă, dacă mă duc cu ea cu bateria rece la încărcat, încărcarea va dura peste două ore. Mașina nu va atinge decât foarte greu și pentru foarte puțin timp 30 kW, chiar dacă stația poate livra 50 kW.

dacia spring la incarcat

Așa că sfatul meu ar fi ca dacă nu vă grăbiți cu încărcarea, să lăsați stațiile DC sau de încărcare de putere mare pentru cei care sunt în tranzit. Când ești în tranzit ai bateria caldă și atunci poți să rezolvi mult mai repede cu încărcarea. Cu siguranță nu este ok să blocați o stație de peste noapte. Dacă vreți să o încărcați rapid, fie rămâneți în mașină pentru 10-20-30 de minute, fie ar fi de bun simț să nu blocați stația jumătate de zi.

Cam atât. Singura condiție ca aplicația să funcționeze cât mai bine este să fie instalată de cât mai mulți utilizatori. Așa că rugămintea mea este să fiți politicoși cu cei pe care îi întâlniți la stațiile de încărcare, chiar dacă nu au dat check-in pe PlugShare. Și dacă aveți vreo cunoștință care tocmai ce și-a cumpărat o mașină PHEV sau electrică, să îi spuneți de aplicație sau să îi trimiteți acest articol. Poate îi este de folos.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

6 comentarii la “Ce este PlugShare? Aplicația gratuită pentru mașini electrice și stații de încărcare

  1. Ciprian

    Poate vorbesti cu cei de la electromobilitate si faceti stickere pentru comunitate cu QR code cu aplicatia din Google Play si App Store. Le lipiti pe statii cu mesajul “Scaneaza aici in timp ce incarci daca nu ai PlugShare:)”

    Reply
    1. Revo Post author

      Să știi că m-am gândit și eu să fac un sticker cu un cod QR care să ducă la acest articol explicativ.

  2. Acasastraja

    Bună seara.
    Am instalat la punctul de cazare o instalație de încărcare tesla tipe3 și nu știu cum sa o arat pe harta… Va rog sa ma ajutați.
    Mulțumesc.

    Reply
    1. Revo Post author

      Din aplicația Plugshare, în stânga sus este un pin cu un + pe el.

  3. Iulian TITA

    Bună ziua! Am și eu o întrebare, mai sunt stații de încărcare mașini electrice gratis, in București?

    Reply

Spune-ți și tu părerea: