Ne-am luat Hyundai Kona Electric. La bloc.

By | June 15, 2020

Intro

Conduceam un Golf care are peste zece ani și simțeam nevoia de o schimbare. Mașina nu avea vreo problemă majoră de funcționare. Consumul mare și lipsa unor feature-uri, precum Android Auto, începeau să fie deranjante. De anul trecut am început să ne uităm la diferite mașini, în principal SUV-uri subcompacte. Am vrut ceva care să fie atât economic, dar și WOW din punct de vedere al senzatiei la volan, al tehnologiei de la bord și al confortului. Aveam să descoperim Hyundai Kona Electric: WOW!

Claudia și cu mine formăm o familie tânără, ne-am căsătorit de doi ani. Am călătorit atât prin țară cât și în străinătate cu mașina. Am fost la Chișinău, Iași, Cluj, Viena ca să numesc doar câteva din destinații unde am mers cu mașina. Nu ne abatem prea des de la drumul asfaltat dar nici nu ne dăm înapoi de la un drum lung la volan. Când suntem acasă traficul aglomerat de oraș nu mă descurajează să ies din parcare, probabil că ~9.000 KM/an îi parcurg urban.

Disclaimer

Nu sunt un expert în mașini cu combustie internă, hibride, electrice. Aici scriu despre înțelegerea mea asupra subiectului, sunt bucuros să fiu corectat cu date concrete și trimiteri către surse suplimentare de documentare. Scopul nu este sa arăt că mașinile electrice sunt cele mai bune și că orice altceva e o alegere greșită, doar niște factori și aspecte.

Alegerea mașinii

Mașini Hibride

Inițial ne-am gândit că vrem o mașină hibridă, economie de combustibil cât mergi electric, dar cu binecunoscuta combustie internă ca soluție pentru drumuri mai lungi. Am citit un pic și am aflat că, desigur, nu este atât de simplu pe cât credeam inițial. Exista trei tipuri de motoare hibride (preluat & tradus de aici):

  • FULL hybrid (FHEV): poate folosi forța motrică produsă fie de motorul cu combustie internă, cel electric sau o combinație a celor două. Bateria pentru motorului electric se încarcă de la cel cu combustie internă. Un exemplu de astfel de vehicul este Toyota Prius
  • Mild hybrid: motorul cu combustie internă lucrează totdeauna în tandem cu cel electric, neputând rula doar folosind doar cel electric. Un exemplu de astfel de vehicul este Mazda CX-30 
  • Plug-in hybrid (PHEV): este un vehicul care se încarcă de la priză similar cu unul în totalitate electric. Un exemplu de astfel de vehicul este Volvo XC40

Există Rabla Plus, un bonus de la stat pentru vehicule plug-in hybrid în valoare de 4500 euro ( pentru mai multe detalii, varianta 2020 ). Din vehiculele enumerate mai sus (mașini care au făcut parte din procesul de selecție) doar Volvo XC40 era eligibil. Chiar și cu Rabla plus și Rabla Clasic, tot era mult peste bugetul pe care l-am alocat pentru mașină. Varianta unui vehicul hibrid era costisitoare, aducea toate dezavantajele unei mașini cu combustie (revizii, poluare) cât și dezavantajele unei mașini electrice (cost ridicat, problema încărcării, semne de întrebare legat de fiabilitate în timp). Am renunțat la această direcție.

Mașini cu combustie internă

Am investigat un pic ideea unei mașini convenționale. Pentru genul de SUV subcompact la care ne gândeam consumul urban/extraurban nu era uimitor, ~7-8L/100km. Exista un beneficiu față de Golf însă nu unul foarte mare. Ne-a plăcut, printre altele, Nissan Quashqai (care la unele dotări este peste Kona Electric), am fost și la test-drive. Cumva nu eram motivați să facem pasul. Nu exista entuziasm (nu e un motiv rațional, recunosc).

Mașini electrice

Încă de când am închiriat prima dată o mașină electrică în București am avut o reacție de wow. Inițial am condus un Nissan Leaf, apoi o Renault Zoe (BMW i3 ni s-a părut urât din prima și l-am evitat). Dacă cel dintâi își propune să fie o mașină care le face pe toate (oraș + extraurban), cea de-a doua este 100% o mașină de oraș. Zoe ar fi fost o opțiune interesantă pentru noi în contextul în care era “a doua mașină”, lângă una cu combustie internă pentru drumuri mai lungi. Din păcate, stând la bloc, nu avem spațiu pentru un parc auto propriu, așa că a trebuit să ne limităm la un singur vehicul. Nissan-ul Leaf mi-a plăcut cum se simte ca motor electric însă mi-a dat senzația de barcă, greoi pe stradutele inguste de București, cand incercam sa urmez o ruta creativă și întortocheată de-a Waze-ului :).

Am urmărit mai multe review-uri pe Youtube pentru diferite mașini electrice și cel mai mult ne-a plăcut Hyundai Kona Electric. Arăta bine, review-urile erau pozitive, specificații bune ( baterie 64 KWH vs 40 KWH ai Leaf-ului). Se încadra la Rabla plus ( ~10.000 Euro de la stat ), ceea ce am văzut ca un bonus de care vrem sa profităm cât putem (e mai mare decât ce se oferă în UK, unde discuțiile sunt să crească suma la £6000, de exemplu). Ne-am gândit că acest bonus nu va fi oferit peste 5-10 ani când ne vom lua următoarea mașină, pe măsură ce vor deveni populare astfel de autoturisme. Dacă urma sa profităm de această reducere, acum era momentul. Kona era plină de necunoscut dar și de posibilități și entuziasm. 

Ne-am uitat pe Plugshare să vedem cum arată harta prizelor disponibile în România. Nu ne comparăm cu Olanda, dar nu e nici foarte rău. 

Consum Hyundai Kona Electric

Consumul este foarte dependent de stilul de condus. Mai mult chiar decât la o mașină pe baza de combustibil fosil, întrucât motorul electric pune toată puterea disponibilă din prima clipă a apăsării pe accelerație. Pornirea de la semafor pentru a fi primul, depășirile agresive sau manevrele “cu talent” vor fi imediat penalizate la autonomie (și de pasageri). Vine, din fericire, cu trei moduri de condus: Eco, Standard, Sport. Conduc numai în modul Eco pentru că toată puterea este foarte tentantă și în realitate nu am nevoie de ea tot timpul. În modul Standard se comportă foarte echilibrat, de obicei când conduc singur îl folosesc. Modul Sport.. doar când mergem prima dată cu cineva cu mașina și vrem să-i arătăm cum e. Este wow. consum hyundai kona electric

Consumul de mai sus, de 13.7 KWH / 100 km, este calculat pentru 3h de condus în care am parcurs 56 Km, în București, cu aglomerație, semafoare, trafic start-stop etc. Consumul acesta pare tipic pentru mine, confirmat și la alte plimbări. Claudia conduce mai relaxat, ea are 12,1 KWH / 100 Km. Kona Electric are o baterie de 64 KWH. Asta înseamnă că eu aș putea parcurge 460 Km cu baterie full, Claudia parcurgând 520 Km. Aceste valori mă aștept să fie supraestimări pentru că eficiența scade pe măsură ce bateriile se încălzesc. Încă nu am făcut un drum de la 100% până la 0 dintr-o dată pentru a avea date mai bune. 

Prima încărcare

Am luat mașina de la dealership cu 150 km disponibili afișați în bord până la următoarea încărcare. Ne-am plimbat în primele 2 zile până am ajuns la autonomie 50 km. Trebuia să încărcăm. Nici o grijă, avem stație de încărcare la Lidl-ul de lângă noi. Ajungem acolo și realizăm că nu avem cablul potrivit (pentru mufa rapidă). Odată cu mașina am primit și un cablu de încărcare de la priza de 220V (prizele Schuko din casă) la mufa mașinii. Încărcarea folosind metoda asta ar fi durat, de la 0% pana la 100%, aproximativ 30 ore. Nu planuiam să lăsăm mașina în parcarea Lidl atât de mult, nu cred că ar fi apreciat asta (deși exista priza de 220V acolo și în ultimă instanță ne-am fi putut încărca măcar parțial bateria).

Ne-am dat seama că unele stații de încărcare au cablul lor iar altele nu, trebuie să ai tu cablul potrivit. Am căutat una cu încărcare DC, care are cablul ei. Am găsit la MOL Muncii, unde am plătit 29 Ron pentru o sesiune de încărcare. Plata se face per sesiune, indiferent cât curent incarci, fie 5 minute sau 2.5 ore, cât am lăsat noi mașina (am făcut o plimbare lungă pe jos, ne-am bucurat de vremea frumoasă). În seara aia am căutat un cablu de încărcare AC pentru a putea folosi stațiile de încărcare din apropierea locuinței. Am sunat a doua zi la Ev-Mag, unde am fost sfătuit și educat, în același timp, despre diferitele tipuri de cabluri și încărcătoare. Despre ce nevoi are mașina mea și ce i s-ar potrivi. Până la urmă am ales unul de 22 kw

Despre tipuri de încărcări

Eu nu am fost un elev bun la fizică. Nu am învățat suficient, recunosc. Acum lipsa asta de educație a venit să se răzbune (apropos de “nu am să folosesc asta niciodată” sic). 

Bateria mașinii este compusă din foarte multe baterii mici, similare cu cele de la telecomanda (desigur, un pic diferite și mult mai multe). Această baterie folosește DC.

Pentru a încărca mașina poate fi folosit fie curent continuu (Direct Current, DC) fie curent alternativ (Alternative Current, AC). 

Încărcarea DC

Încărcarea DC este cea mai rapidă (se poate face la 50 KWH dar poate ajunge și la 150 KWH). Curentul vine din stația de încărcare direct în baterie. Partea bună la această încărcare rapidă este că poate duce bateria de la 20% la 80% în 45 minute. Partea proastă este că nu trebuie folosită des pentru că deteriorează bateria mașinii. Mai mult, dacă parcurgi distanțe lungi unde ai nevoie de mai multe încărcări consecutive ( deci > 800 km fără o pauză mai lungă pentru a se răci bateriile) atunci timpii de încărcare vor crește și eficiența mașinii va scădea pentru a proteja bateria. Limitările acestea nu sunt specifice Kona Electric, se aplică și la Tesla sau altele. Acesta este motivul pentru care mașinile electrice, deși au toată puterea instantaneu, nu sunt excelente în curse de anduranță contra mașinilor cu combustie internă. 

Încărcarea AC

Încărcarea AC este și ea de două tipuri. Monofazată sau trifazată. Monofazat este ce avem în apartament (dar nu numai, există și stații cu monofazat). Trifazat este curentul folosit la prizele de putere mare. Încărcarea monofazată ajunge la 11 KWH, cea trifazată ajunge la 22 KWH. Având în vedere că bateriile folosesc DC iar încărcarea se face folosind AC, mașina are un convertor de la AC la DC, care se cheamă “invertor”. Acesta determină dacă mașina poate folosi curent monofazat sau trifazat și cât curent poate folosi. Contează deci, pentru timpul de încărcare ce capacitate are invertorul de la bord, pentru ca el poate deveni un factor limitator pentru viteza de încărcare. Kona noastră are un invertor la bord de 10.5 KW trifazat. În unele țări se vinde varianta cu invertor de 7.2 KW monofazat. Diferența se traduce în reducerea timpului de încărcare 0-100% de la 9h 30m la 7h 30m.

Încărcarea la priza AC de acasă

Încărcarea la priza AC de acasă (denumită și “drip charge”, încărcare cu țârâita) se face folosind o stație portabilă de încărcare (care vine odată cu mașina), poate fi asemuită de departe cu un încărcător de laptop, cu o putere de 3.6 KWH. Timpul de încărcare este 31 ore de la 0% la 100%. Va fi util când mergem în vizită la bunica Claudiei la țară.

Cablul de încărcare

Cablul de încărcare este un factor atunci când vine vorba despre încărcarea AC (pentru că la DC el vine cu stația și este implicit gândit pentru ea). Pentru cablu sunt câțiva parametri relevanți

  • Tipul de conector. Din fericire conectorii sunt standard. Din nefericire există mai multe standarde. În Europa standardul adoptat de Uniunea Europeană este Type 2 (numit și mennekes). Kona are acest conector, împreună cu unul pentru curent DC, conectorul CCS (spre deosebire de Nissan Leaf, care folosește un conector CHAdeMO, care este mai puțin comun: 33 stații în București față de 128 Type 2)
  • Puterea de încărcare folosită. Aceasta e dictată de invertorul de la bordul mașinii. Cablul poate deveni un factor limitator pentru câtă putere este transferată invertorului din stația de încărcare. Este deci important ca el să fie dimensionat corespunzător. Mașina își dă seama ce fel de cablu este folosit și acesta nu va lua foc spontan dacă este subdimensionat, doar se va încărca mai încet
  • Curent monofazat sau trifazat. Asta este dictat de asemenea de invertorul de la bordul mașinii: nu are sens să cumpăr un cablu trifazat dacă la bord am invertor monofazat, ar fi păcat să cumpar un cablu care să nu pună în valoare capabilitățile mașinii. Poate dacă bugetul nu permite.
  • Cablu spiralat? pare mai mult o chestie de stil, având în vedere că un cablu mai lung va sta pe jos în timpul încărcării și se va murdări dacă e noroi. Noi am ales un cablu normal, acceptând că va sta pe jos. Beneficiul unui cablu nespiralat este ca e puțin mai lung. Am compensat cumpărându-i o husă, în cazul în care sunt nevoit să-l las în noroi

În concluzie

  • pentru a încărca foarte rapid folosesc curent DC, dar există părți negative
  • în mod normal folosesc curent AC pentru a încărca
  • trebuie să știu ce invertor are mașina pentru a încărca la viteza maximă a mașinii 
  • cablul de încărcare trebuie să fie compatibil cu mașina și ar fi bine să nu limiteze viteza de încărcare
  • stația are și ea o putere maximă pe care o poate da, de obicei este afișată
  • există mai mulți conectori și trebuie să știi ce ai nevoie și ce conector are stația 
  • încărcarea nu este liniară, pe măsură ce bateria e mai plină ea se va încărca mai încet
  • aplicațiile ajută:

Unde încarc

În București sunt multe stații de încărcare, inclusiv în zona Pantelimon unde locuim. Faptul că avem Mega Mall, Mega Image, Lidl, benzinărie MOL care se găsesc toate la 5-10 minute de casă, înseamnă că până acum nu am avut o problemă cu încărcarea. 

Aș putea încărca la bloc? Dacă parcarea seamănă cu cea din Piața Victoriei și locul tău este în mijloc că ar fi mai greu/imposibil pentru că circuitul de curent trebuie să vină de undeva. Trebuie să existe o rută pe care să o poți parcurge cu un cablu destul de gros și care să fie ferit (să nu treacă mașini peste el etc). Rețeaua la care te conectezi trebuie să mai aibă capacitate disponibilă iar asta poate fi greu/imposibil de determinat însă este foarte important (nu ai vrea să fii motivul pentru care rămâne cineva blocat în lift). Apoi urmează aprobare de la Asociația de Proprietari sau cine deține circuitul la care te conectezi. Investiția în sine este de câteva mii de lei (o firmă mi-a spus la prima strigare 10k ron) pentru tot. Asta include stația propriu-zisă, circuitul de cablu și instalarea lor de către un tehnician calificat (aici NU e momentul să DIY dacă nu te pricepi). Nu am încercat încă să fac asta, nu pot detalia prea mult în practică.

Altele

O mașină electrică are câteva particularități față de una cu combustie internă:

  • bateria nu trebuie sa scadă sub o anumită temperatură. Kona are circuit de încălzire automat pentru baterie însă alte mașini nu au. Desigur, încălzirea bateriei în repaus va consuma bateria puțin ( ~2% per noapte am văzut pe undeva, probabil variază)
  • vremea rece va scădea autonomia și în timpul mersului, nu doar la staționare. Asta e atât din cauză că bateria se descarcă mai repede la temperaturi scăzute dar și pentru că probabil vei folosi aerul condiționat, care la rândul lui va consuma din baterie 
  • nici temperaturile foarte ridicate nu fac bine bateriei 🙂
  • aerul condiționat reduce mai mult autonomia decât câștigi din frâna regenerativă. Nivelul cel mai agresiv de frână regenerativă îmi oferă ~5% în plus range însă aerul condiționat “costă” ~10% din range (dacă aș folosi tot drumul aerul condiționat)
  • o mașină electrică are mai puține revizii și sunt mai puțin costisitoare (are mai puține componente). Asta cel puțin până decizi să schimbi bateria. E important să știi ce garanție oferă producătorul pentru baterie. Kona are 8 ani sau 160.000 Km. Cu Golful nu am parcurs atâta 🙂
  • o mașină electrică nu e ieftină deloc pe termen scurt
    • cost inițial achiziție mai mare
    • cablu încărcare, eventual adaptoare
    • stație încărcare (fixă, opțional una mobilă de putere mai mare decât cea care vine cu mașina)
  • Pe termen lung uite câteva calcule grosiere:
    • 160.000 KM => 16 revizii (așa le fac la Golf) = 16 * 600Ron = 9.600 RON
    • (benzină) 160.000 KM, consum mediu 10L/100Km = 16.000 L * 4.4Ron/L = 70.400 Ron (benzina e mai ieftină acum)
    • (electric) 160.000 KM, consum mediu 14 KWH / 100 Km =  22.400 KWH * 1 Ron/KWH = 22.400 RON
    • calculele acestea conțin foarte multe presupuneri și nu țin cont de alte necunoscute, scopul e o comparație grosieră
    • concluzia: POATE e comparabilă pe termen lung. vom vedea
  • nu este la fel de simplă utilizarea ca la Golf, sunt lucruri noi de învățat pentru care nu are toată lumea automatisme formate deja (ce faci dacă bagi curent AC în loc de DC? la diesel vs benzină găsești repede pe cine să întrebi). eu mă simt (pe drept sau nu) ca un explorator. cu plusuri și minusuri

Impresii după 500 km parcurși cu Kona Electric

Condusul a fost întotdeauna ceva plăcut, uneori spre disperarea Claudiei când nu mai voiam să ajung acasă de la cumpărături. Acum este un deliciu. Primii 500 km i-am parcurs în 5 zile. Am folosit fiecare și orice scuză pentru a parcurge orașul est-vest, atât prin centru cât și pe Ștefan cel Mare, Pod Basarab, Iuliu Maniu (cu tot cu aglomerații). Extraurban, până la Urziceni (~150 km dus întors), mașina s-a comportat excelent pe E85, drumul fiind foarte relaxant folosind funcții precum adaptive cruise control sau alertă unghi mort.

Mașina este foarte bine adaptată vieții de oraș. Traficul Start-Stop, care este cel mai neeconomic pentru o mașină cu combustie internă, este mult mai acceptabil pentru mașina electrică. Aceasta accelerează instant, neavând consumul instantaneu imens la pornirea de pe loc plus că poate folosi frâna regenerativă pentru a încărca puțin bateria.

Nu am făcut suficiente drumuri extraurbane pentru a da un verdict final asupra acestui tip de călătorie. În mod cert acum ne planificăm încărcările, calculăm autonomia și verificăm că avem unde opri (ne ajută aplicația PlugShare). Nu făceam asta înainte, bazându-ne că sigur găsim o benzinărie pe undeva (deși la un moment dat în Grecia era să împingem la deal 🙂 ). Poate în timp vom recâștiga această relaxare, poate nu, rămâne de văzut. Ce e important pentru noi este ca suntem foarte entuziasmați de viitoare călătorii cu mașina, având un motiv suplimentar să facem pauze de odihnă, atât noi cât și mașina, înainte de a ajunge în colțuri îndepărtate.

 

32 comentarii la: “Ne-am luat Hyundai Kona Electric. La bloc.

  1. Darius

    Foarte fain review-ul și perspectiva ta! Mi-a plăcut abordarea venită de la cineva care a trecut de la o mașină pe combustie la una electrică fără a fi fan înrăit al electricelor.

    O curiozitate, cat a costat la final mașina și în cât timp s-a livrat?

    Ar fi faine și niște păreri după primele drumuri mai lungi

    Te așteptăm (dacă dorești) și în comunitatea proiectului Electromobilitate.com. 🙂

    Reply
    1. Bogdan Draghicescu Post author

      multumesc 🙂

      pretul platit de noi, dupa Rabla, Rabla Plus: 31.490€.

      Livrarea a fost cam asa: noi am facut rezervarea in martie pe la inceput si ei ne-au promis ca livreaza la jumatatea lui mai. La sfarsitul lui aprilie ne-au cautat sa ne spuna ca a venit masina si sa incepem cu actele. Din cauza pandemiei si a incertitudinii am intarziat si noi un pic, apoi birocratie in a obtine de la Impozite sector 2 niste hartii. Per total, a mai durat 3 saptamani-ish pana sa luam masina

    1. Darius

      Cred ca pentru ar trebui sa existe si o aplicatie de la Hyundai, numita BlueLink. Nu?

    2. Bogdan Draghicescu Post author

      exista aplicatia BlueLink insa ea nu e disponibila in Ro si nici nu poate fi downloadata “de pe surse” pentru ca ea trebuie sa aiba un menu item in ecranul masinii de unde trebuie sa-i dai enable( iar acel menu item lipseste ). poate apare in viitor?

  2. Vlad

    Felicitari pentru achizitie si km fara probleme sa aveti.

    Astept noi articole odata ce veti face drumuri mai lungi, dar si pentru frig / caldura.

    Mi se pare destul de mult consumul mediu de 10L cand comparai costuruile. Pe de alta parte nu mi se par prea importante calculele cu consum & revizie cand dai 30-40k pe o masina. La una de 10-15k inteleg.

    Ati luat-o de un dealer din Romania ? Acum cateva luni cand mai citeam articole, parca nu era importata la noi inca.

    E adevarat ca peste 10 ani probabil nu va mai fi discountul de la stat. Dar peste 10 ani masinile vor avea alte autonomii, alte moduri de incarcare rapida, alte preturi. Iar la masina curenta e posibil sa trebuiasca sa schimbi bateria. Dupa multe cicluri de incarcare inteleg ca le scad capacitatea de incarcare si performantele.

    Reply
    1. Bogdan Draghicescu Post author

      multumesc 🙂

      consumul mediu e raportat simplist la Golf. Mi-ar fi fost greu sa vorbesc despre alte masini pe care nu le-am condus mai mult timp.

      am luat-o de la Tiriac Auto de pe expozitiei. Am selectat o masina care era deja in productie intr-o configuratie pe care o produceau deja. Singurul compromis a fost la culoarea masinii (nu am fi ales Space Grey / alb) insa nu regretam, plafonul alb ajuta la a nu incalzi prea tare masina vara

      adevarat ca schimbul bateriei este un cost mare cand este nevoie si ca tehnologiile vor avansa (cel putin asa sper). sper doar ca in intervalul asta de timp sa ne plimbam cu ea si sa avem cat mai putine surprize 🙂

  3. Revo

    Pentru conformitate, pasagerul din spate are 1.86 cm și a jucat baschet în liceu, doar că stătea în spatele pasagerei din dreapta, nu în spatele șoferului 😀

    Reply
  4. Fuzz

    Felicitari pentru achizitie si pentru articol – simplu si la obiect.

    Reply
    1. Bogdan Draghicescu Post author

      ramane de vazut, eu cred ca valoarea lor va fi influentata si de ce alte tehnologii apar in viitor.. practic daca apar tehnologii noi castigi pentru ca ai la ce sa faci upgrade. daca nu apare nimic si vrei sa schimbi => pastreaza o buna parte din valoare. desigur bateriile noi sunt un cost pe care urmatorul proprietar poate ca ar vrea sa-l plateasca la un moment dat.

      momentan cred ca este “early adopter phase” asa ca atunci cand tu faci upgrade vehiculul va reprezenta un upgrade masiv pentru un first-time-ev-owner

    2. Gog

      Mai rau. Trebuie schimbate bateriile la 120k-180k km si costa o avere. Vin din urma masini mai ieftine si baterii mult mai fiabile (vezi chinezii cu 1milion mile). Parerea mea este ca masina e f scumpa si urata in draci. Masina doar pentru oras (asta cu SUV e o gluma).

    3. Bogdan Draghicescu Post author

      eu nu am reusit sa gasesc niste preturi specific pentru Kona pentru schimbul de baterie. Pentru Leaf, de exemplu, pretul este pe la ~6000 eur. nustiu despre enorm, daca asta e pretul ca sa ai performanta “ca noua” (poate mai buna? poate noile baterii incorporeaza tehnologiile alea noi?)

      problema cu tehnologiile anuntate este ca ele sunt o fata morgana: totdeauna la orizont si totdeauna apare una noua. Cand o sa ajungem sa avem disponibila ca optiune bateria cu 1M mile, o sa fie la orizont altceva. Nu stim niciodata cat va dura drumul de la anunt -> proof-of-concept -> mass production si nici ce costuri sunt implicate. Pana la urma tu, individual, ai nevoie de o solutie “acum”

    4. Adi

      Nu stiu ce vă tot bateți capul cu schimbarea bateriei! Ati auzit până acum pe cineva ca a schimbat bateria? Sunt totusi pe drumuri masini electrice de 8-9 ani și mai bine si nu se schimba bateria! Sunt o multime de oameni care au masini electrice si spun ca a scazut putere bateriei cu 2-3% in 5 ani!!! Pe bune? Oare câte se schimbă la o mașină diesel in 8 ani?
      Felicitări si drumuri bune! Oricum, importatorii români, mai ales Țiriac, sunt niste escroci cu aceste preturi. Cum sa fie, fără ajutor de la stat, mai scumpă ca o Tesla???? Da, fără TVA. Oricum si cu TVA diferenta de pret este infimă. Iar diferenta de calitate…….

    5. Bogdan Draghicescu Post author

      cred ca toata lumea se uita la costul schimbarii bateriei pentru ca asta e un worst-case-scenario care nu exista la masinile cu combustie interna. adevarat ca exista masini care nu au nevoie de asta. cred ca se reduce asta la lipsa generala de experienta cu subiectul. e o anxietate naturala care probabil ca se va ameliora pe masura ce devine mainstream

  5. Dragos

    Frumos scris! Drumuri bune si statii libere! Sa vedem update peste 12luni (am mai vazut pe vwForum.ro cativa curajosi ce-si fac soferia din EV si sunt foarte incantat de ceea ce am citit si la ei)
    Eu doar nu pot sa-mi fac curajul spre EV. Inca mai savurez benzina-turbo. Macar 5 ani zic 🙂

    Reply
  6. King

    O astept si eu. Cateva idei:
    – vremea rece va scădea autonomia și în timpul mersului, nu doar la staționare – trebuie sa setezi ora de plecare cu ea in charger si va porni cu bateria incalzita din retea, nu o va incalzi pe drum folosind tot energie din baterie! esential de invatat
    – fast charging poate afecta bateria, insa nu gasesti din alea asa rapide pe aici – 40kw inca e 1.5-2h sa incarci bateria (viteza scade dupa 80%); daca ai incarca la 100kw, mai vorbim de frica.
    – exista si garantia 5 ani fara limita de kilometri, nu doar 8 ani si 160 000 pentru baterie!

    Reply
    1. Bogdan Draghicescu Post author

      multumesc pentru completari/pointere 🙂

  7. Dragos S.

    Masinile electrice vor domina peisajul urban in cativa ani. Doar ca locurile de parcare tot putine sunt si vor fi 🙁

    Reply
  8. Daniel

    Salut, multi km fara probleme. Doar o intrebare: ai reusit sa faci si un test drive cu Kona sau a fost dragoste la prima vedere adunata cu review-urile majoritar pozitive legate de acest model?

    Reply
    1. Bogdan Draghicescu Post author

      Salut, multumim 🙂 nu am facut test-drive, nu erau masini disponibile pentru asta asa ca ne-am bazat pe review-uri

  9. Kermit

    Felicitari pentru achiztie !
    Ai fost norocos. Eu am comandat-o in februarie si am primit-o la final de iunie. E drept, am ales ce culoare am vrut.
    Informatiile din articol sunt 100% corecte. Experienta conducerii unui autovehicul electric e deosebita. Trebuie sa te documentezi mult ca sa te pui la punct cu particularitatile unui BEV (Batery Electric Vehicle).

    Reply
  10. Radu

    S-o stapaniti sanatosi si sa va bucurati de ea! Pot sa stiu ce versiune de echipare ai ales? De ce nu te-ai gandit la Ioniq? Numai bine

    Reply
    1. Bogdan Draghicescu Post author

      Multumim 🙂 am ales Kona LUXURY+ (ai link in articol la dotari), a castigat in fata Ioniq pentru ca e mai noua si pentru ca are un form-factor mai apropiat de ce ne-am dorit de la o masina

  11. Gabriel Marius Rus

    S-o stăpânești sănătos. Cât la sută din încarcări au fost drip charge? Câți metri are cablul stației portabile drip charge? Mulțumesc!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *