Cum a stricat Google calitatea informației de pe Internet

By | June 3, 2024

Pe vremuri teoria Google spunea așa: “creează conținut de calitate sau util, iar algoritmul Google va scoate site-ul tău în fața căutărilor”.

Haideți să vă povestesc cum s-a stricat calitatea informației pornind de la exemplul personal.

Acest blog există sub această formă din 2012 și pot să vă confirm că înainte așa era. Scriai un articol bine documentat, un ghid, o explicație și apoi Google trimitea către tine oameni interesați să găsească acea informație. Iar apoi acel articol rămânea cumva util și peste ani (se numesc articole evergreen).

Acest blog avea articole evergreen care adunau lunar mii de cititori. Genul de articole utile, care explică ceva, care oferă lămuriri pe un subiect și care teoretic nu expiră. Eu aveam articole care făceau lunar mii sau zeci de mii de vizualizări.

Gradual, acele articole au început să primească din ce în ce mai puțin trafic. Mi-am imaginat că este normal, probabil că apar alte articole similare, că subiectul s-a fumat șamd. Apoi m-am prins că nu acesta era singurul motiv. Cândva de prin 2020 Google a tăiat tot traficul către articolele scrise din anii trecuți. De fapt algoritmul Google nu mai agrea acest tip de conținut.

Am încercat, le-am actualizat, am întors-o pe toate părțile, pur și simplu acele articole erau moarte pentru Google deși informația încă era de actualitate.

Google a început să prioritizeze conținutul scris cât mai de curând și să îi acorde “interes” altfel. Înainte puteai avea trafic pe un articol scris bine câțiva ani buni la rând. După acel update Google îți oferea un boost scurt de trafic pe un articol (uzual câteva zile, mai rar 1-2 săptămâni, în cazuri ideale o lună-maxim 2), după care arunca acel articol la coșul de gunoi al internetului.

Cu alte cuvinte, Google își dorea conținut mai mult și mai rapid, nu neapărat mai bun. Aveai șanse mai mari să obții trafic mai mare cu 3 articole scurte și superficiale decât cu unul lung și detaliat. Mie mi s-a părut o abordare în stilul platformă socială, în care conținutul de tip “junk food” are mai mult succes decât cel muncit și documentat.

Reversul medaliei a fost că odată cu această schimbare, și calitatea conținutului s-a deteriorat. Ca să vă dau un exemplu aplicat în cazul meu, nu se mai justifica să muncesc câteva zile la rând pentru un articol de genul “Iată cum să alegi un SSD și la ce să fii atent când îl cumperi”. Știam că acel articol se va duce la gunoi după 2-3 zile. Un articol mai superficial de genul: “Iată ce SSD mi-am luat” ar fi avut același succes. Sau cum ar fi scris iDevice (care au și fost premiați de Google, true story): “Schimbarea RADICALĂ pe care am făcut-o în laptopul meu. Anunțul OFICIAL!”.

Vă spun sincer că de fiecare dată când am pus un titlu chiar și ușor mai controversat Google a aruncat cu tot traficul posibil în mine. Trafic de care te îngrozeai, odată ce acei noi vizitatori începeau să comenteze. Așa că am făcut tot posibilul SĂ NU AJUNG la acei cititori.

Oricum, pornind de la această experiență personală nu mi-a fost greu să extrapolez și să înțeleg de ce în ultimii ani găsesc din ce în ce mai multe articole superficiale și incoerente sau care pur și simplu nu au legătură cu ce caut eu cu adevărat în topul căutărilor.

Google încearcă acum să fie un fel de rețea socială cu text. Și părerea mea este că eșuează și la capitolul “rețea socială” și la ceea ce făcea bine în trecut: descoperirea de informație utilă.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

4 comentarii la “Cum a stricat Google calitatea informației de pe Internet

    1. Revo Post author

      Cred că așa este peste tot, pentru că în majoritatea timpului caut în limba engleză pe Google, și nu e ca și cum rezultatele de pe .com sunt mai elevate.

  1. Molotov

    Se vrea îndobitocirea oamenilor;se elimină informația de calitate publicată de oameni de calitate.

    Google va deveni un Yahoo, adică nefrecventabil.

    Trebuiesc căutate alternative.

    Reply

Spune-ți și tu părerea: