Câteva idei de la o discuție cu cei doi manageri generali Porsche România – despre mașini electrice și nu numai

By | March 21, 2023

Am participat la o discuție cu Brent Valmar (stânga), care alături de David Gedlička (dreapta), recent investit în funcție, sunt directorii generali Porsche România. Discuția a gravitat în jurul planurilor de viitor ale Porsche România cu privire la strategie, electrificare și nu numai.

Eram curios cum vede viitorul un brand care a fost puternic afectat în ultimii ani de crize după crize. Și pandemia și criza chip-urilor le-a pus mari probleme logistice celor de la VW, poate mai mari decât celorlalți, așa cum am mai povestit aici pe blog. Așa că haideți să vedem cum mai arată business-ul lor în ultimul timp.

Care a fost brandul din România cu cea mai mare creștere în 2022?

Să ridice mâna sus cine știe. Să fie oare VW? Să fie Skoda? Pe cine pariați?

Porsche România spune că în ultimii doi ani a livrat aproximativ 41.000 de vehicule și că față de 2021, anul 2022 a fost un pic mai bun, cu o creștere de 7% la livrări. Ce brand a avut cea mai mare creștere în 2022? Nimeni altul decât Audi, cu un fabulos 37%. Lucru pe care îl intuiam și eu, pentru că am auzit că în ultimul timp Audi a făcut niște reduceri destul de atractive din prețurile mașinilor.

Topul celor mai vândute branduri Porsche România

Altfel, pentru 2022, statisticile la nivel de grup arată cam așa:

  1. Volkswagen – 16.172 înmatriculări + 2.352 înmatriculări vehicule comerciale;
  2. Skoda – 16.636 înmatriculări
  3. Audi – 4.049 înmatriculări
  4. Seat – 1.393 înmatriculări
  5. Cupra – 457 înmatriculări

Iată că Skoda este practic la egalitate cu VW ca vânzări, deși mie mi se pare că văd mult mai multe VW-uri pe stradă.

Despre stațiile de încărcare Moon

Știam că cei de la Moon sunt în parteneriat cu cei de la Porsche România, dar de fapt se pare că sunt chiar un brand propriu. Livrează stații de încărcare și soluții electrice, iar, din 2022, soluții integrate de panouri fotovoltaice. Chestia asta face parte din strategia VW de a instala stații de încărcare în fiecare dealership și practic de a crea infrastructura pentru viitoarele modele electrice.

Anul trecut Moon au livrat 562 de stații de încărcare, dintre care 506 stații casnice și 56 stații hypercharger, cu curent continuu. Iar de când s-au lansat, au în total 202 puncte de încărcare cu o putere instalată totală de 6,8 kW și au livrat și instalat anul trecut panouri fotovoltaice de 610 kWp. Ceea ce îi poziționează drept a doua cea mai mare rețea privată de încărcare, după Renovatio. Ceea ce este interesant. Nu mi-aș fi imaginat că-s așa de mari și nu aș fi știut să spun cine este pe locul 2 după Renovatio.

Pentru 2023, Porsche România și-a propus să ajungă la 600 de puncte de încărcare prin instalarea a 300 de stații de încărcare de tip wall-box și cel puțin 60 de hyperchargere în curent continuu.

Topul celor mai vândute mașini electrice

Cota de mașini electrice a Porsche România din totalul de înmatriculări este în prezent de 6%, cu 3.401 de mașini înmatriculate în ultimii 3 ani. Au 11 mașini în gamă, cărora li se vor mai adăuga alte 8 până în 2025, printre care ID.7 și ID.2 de la VW, un model de Transporter, Audi Q6, A4 și A5, Skoda Elroq și Cupra Tavascan.

Iată și topul mașinilor electrice înmatriculate în ultimii trei ani:

  1. Volkswagen – 2.524 înmatriculări;
  2. Skoda – 712 înmatriculări;
  3. Audi – 140 înmatriculări, în special Q8 e-tron;

Mie mi se par niște cifre foarte mici de la un grup atât de puternic. Ca să vă faceți o idee, în decembrie anul trecut Dacia a anunțat că a vândut Spring-ul cu numărul 10.000 în România. Iar Spring are mult mai puțin timp pe piață față de cât au avut VW e-up! și Skoda citigo electrică. A fost o bâlbâială în strategia VAG, care a scos de pe piață cele două modele fix când se lansa Spring. Am însă speranțe mari de la VW ID2, care ar trebui să fie modelul care să deschidă tuturor apetitul pentru mașinile electrice.

Altfel, s-a vorbit puțin și despre RABLA 2023. Ca și BMW (și probabil tot restul celorlalte branduri premium), Porsche România critică noua formă a programului, conform căruia nu se va acorda tichetul Rabla Plus pentru mașini peste 75.000 euro. Și eu sunt de părere că nu cei 50-70 de oameni care vor cumpără mașini electrice de peste 75.000 de euro nu contează în economia totală a programului și ar trebui să primească și ei bonusul. Până la urmă, mașinile puternice cu motoare mari poluează cel mai mult. Așa că nu văd de ce nu te-ai duce cu bonusuri și către acești posesori.

În fine, eu aștept cu nerăbdare VW ID2, pentru că atunci cred că va fi momentul să facem upgrade de la Spring. Asta dacă nu apar alte variante mult mai avantajoase între timp.


Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

Spune-ți și tu părerea: