Producătorii de electronice din UE trebuie să asigure reparația acestora timp de 10 ani

By | March 8, 2021

Iată o veste bună. Uniunea Europeană a adoptat o lege care spune că producătorii de electronice destinate pentru Europa vor trebui să se asigure că acestea pot fi reparate timp de 10 ani. Această lege se referă cu precădere la produse voluminoase cum ar fi: mașini de spălat, frigidere, uscătoare sau TV-uri, dar pe viitor ar putea fi extinsă și la produse precum laptopuri și telefoane mobile.

Scopul acestei legi, denumită “a right to repair”, este acela de a reduce deșeurile electronice. A durat ceva, dar în sfârșit s-a prins cineva că faptul că ne bazăm doar pe consum nu și pe reparație poate afecta mediul înconjurător. Plus că e frustrant să arunci tot produsul pentru că nu găsești să-i înlocuiești un clips, o clemă, o siguranță sau o rotiță. Pe lângă asta, știm cu toții că anumite produse se strică dubios de repede după ce se termină perioada de garanție.

Legea spune că producătorii trebuie să asigure părți de schimb timp de 10 ani. Pe lângă asta, anumite produse vor veni cu index și manuale de reparație și există cerința ca în cazul în care nu vor mai putea fi folosite, să poată fi demontate folosind unelte convenționale, pentru a putea fi reciclate. Legea nu spune însă și cui trebuie să le asigure. Producătorii nu sunt obligați să le pună piesele la dispoziție utilizatorilor finali, ci le pot oferi numai unor service-uri acreditate.

Problemele cu această lege sunt mai multe. Pe termen scurt s-ar putea să crească prețul produselor. Nu este exclus ca producătorii să ofere acele piese de schimb decât la prețuri exorbitante, care să te determini să cumperi un produs nou până la urmă. Pe lângă asta, anumite produse (ex: smartwatch-urile) sunt lipite din fabrică în așa fel încât încercarea de a fi desfăcute le deteriorează. Acest proces face însă multe gadgeturi mai subțiri și mai ușoare. Cum s-ar putea rezolva asta nu știu.

Pe termen lung însă cred că avantajele legii depășesc cu mult dezavantajele acestei legi. În primul rând vom ști sigur că orice produs am cumpăra va rezista măcar 10 ani. Dacă se va strica, indiferent de cost, măcar va putea fi reparat. Și cred că pe viitor se vor elimina situațiile în care înlocuirea plăcii de bază la un laptop sau telefon va fi mai scumpă decât înlocuirea telefonului în sine. Pe lângă asta, reparația unui produs este destul de complicată dpdv logistic pentru o companie, așa că bănuiesc că multe vor prefera să furnizeze piesele de schimb direct utilizatorilor. Caz în care am putea alege niște produse mai ușor de reparat în detrimentul altora. În acest fel se va justifica acel cost mai mare de achiziție. Dacă nu, tot vor da un pic de muncă service-urilor independente, care poate dacă primesc documentație și piese, ar putea repara mai multe produse. În acest fel se va termina cu service-urile de “reprezentanță”, care încearcă să te jupoaie cu prețurile.

În concluzie, e greu de tras o linie corect în cazul acestei legi. Însă cred că protecția mediului și consumatorii ar trebui să aibă prioritate în fața strategiilor companiilor. Așadar, d-abia aștept să văd legea în practică.

Share pe Facebook

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *