Swatch mai inventează o colaborare cu legendarul brand Blancpain. Iată de ce nu aș cumpăra vreodată un ceas Swatch x Blancpain

By | September 11, 2023

Anul trecut mii de oameni din toată lumea au stat la cozi să cumpere un ceas produs de Swatch în colaborare cu Omega. Colaborarea Swatch x Omega este o manevră pe care numai Swatch Group putea să o facă și care va rămâne în istorie. Deși ceasurile nu sunt ediție limitată, s-au făcut cozi ancestrale în fața magazinelor, s-au vândut ceasurile cu mii de euro pe piața gri și un an mai târziu în continuare nu se găsesc așa de ușor. Pur și simplu este cerere mai mare decât poate produce Swatch.

Dar iată că acum Swatch lovește piața cu o nouă colaborare. De data aceasta este vorba despre Swatch x Blancpain, cu o reeditare a celebrului model Fifty Fathoms. Doar această simplă alăturare de nume este scandaloasă. Să spui Swatch x Blancpain este ca și ai spune Dacia x Ferrari.

Cine este Blancpain?

Deși puțin cunoscut la noi, Blancpain este cel mai vechi producător de ceasuri din lume, fondat în 1735. Este practic părintele brandurilor de ceasuri și are o istorie foarte interesantă. În 1950 Blancpain a fost cumpărată de SSIH (actualul Swatch Group), iar în 1970, Blancpain a dat faliment din cauza exploziei ceasurilor quartz japoneze. În 1983 SSIH a vândut Blancpain pentru o sumă modică (22.000 franci) lui Jean-Claude Bive, care era angajat SSIH la acel moment.

Jean-Claude Biver a avut un tupeu fabulos și a revitalizat compania poziționând-o și mai agresiv în zona de lux și adoptând sloganul: “Since 1735 there has never been a quartz Blancpain watch. And there never will be“. Lucrurile au mers excelent, iar ulterior, în 1992, SSIH a cumpărat înapoi Blancpain de la Biver pentru suma de 60 de milioane de franci. Biver a rămas CEO-ul Blancpain până în 2002 și a primit un loc și în board-ul Swatch Group. Ca fun fact, Biver a fost cel cu ideea de a pune Omega pe mâna lui James Bond. Iar acum este privit drept un geniu al strategiei și al marketing-ului în lumea orologeriei (gândiți-vă la un fel de Steve Jobs pentru ceasuri).

În momentul de față, CEO-ul Blancpain este CEO-ul întregului Swatch Group. Deci Blancpain este un mega brand, de care probabil nu știați.

Ce este Blancpain Fifty Fathoms?

Swatch Group susține că Blancpain Fifty Fathoms este primul ceas adevărat de diving construit vreodată. Un “fathom” este o unitate de măsură pentru adâncimea apei, care nu este folosită în sistem internațional și care nu știu exact cum se traduce în română. Cert este că “Fifty Fathoms” reprezintă 91 de metri, adică exact adâncimea la care este certificat ceasul să reziste sub apă.

Acest model a fost purtat de Jacques Cousteau și a devenit la un moment dat dotare standard pentru Navy SEALs.

Swatch x Blancpain Fifty Fathoms

Pentru colaborarea Swatch x Blancpain Fifty Fathoms, Swatch Group a pregătit 5 declinări ale aceluiași model, fiecare în culori diferite, reprezentând cele cinci oceane. Roșu pentru Oceanul Arctic, galben și negru pentru Oceanul Pacific, albastru pentru Oceanul Atlantic, verde pentru Oceanul Indian și alb/gri pentru Oceanul Arctic.

Carcasă tot din bioceramică plastic, cadran cu Super-Luminova, bezel uni-direcțional și curea NATO.

Swatch este recunoscut pentru ceasurile quartz (cu baterie) pe care le produce. Pe de altă parte, “Since 1735 there has never been a quartz Blancpain watch. And there never will be“. Așa că toată lumea aștepta cu sufletul la gură să vadă dacă ceasul Swatch x Blancpain va fi în sfârșit primul ceas quartz produs de Blancpain.

Și nu este. Este un ceas automatic. Swatch a pus în el mecanismul pe care ei îl denumesc “Sistem 51”.

Preț? Undeva pe la 400 $.

Ce este Sistem51?

Sistem51 este un mecanism patentat de Swatch Group în 2013. Este primul și singurul mecanism din lume produs în întregime automatizat. Are doar 51 de piese (de unde și numele), iar piesa cu numărul 51 este un șurub central care conectează toate piesele mecanismului. Are o rezervă de mers de 90 de ore și este complet anti-magnetic datorită balansului construit din Nivachron (un material patentat tot de Swatch Group).

În purul stil Swatch, mecanismul este încapsulat în carcasă, însă ceasul este prevăzut cu un geam pe capacul din spate, care îți permite să observi mecanismul.

De ce nu aș cumpăra niciodată un Swatch x Blancpain Fifty Fathoms?

Din cauza mecanismului. Toate lucrurile pe care Swatch le face să pară atât de revoluționare la acest mecanism sunt de fapt niște imense măsuri anti-consumator.

Eu am mai văzut acest mecanism în trecut și mi se pare o jignire la adresa bunului simț. Mecanismul este de fapt un mecanism de unică folosință care nu este reparabil. Nu ai ce să desfaci la el, nu ai ce să ungi, nu ai ce revizie să îi faci. Nici măcar Swatch nu poate face asta. Și să nu vă faceți iluzii. Oricât de “robotizat” este asamblat, tot are nevoie de revizie. Are piese în mișcare iar uleiurile cu care este uns își pierd inevitabil proprietățile de ungere. Este ca și cum un producător auto ar scoate pe piață o mașină căreia nu i se poate face schimbul de ulei. Mecanismul respectiv rezistă în jurul a 3-4 ani de folosire, după care are nevoie de service. În momentul în care este trimis în service, politica Swatch este de a schimba ceasul cu totul.

În concluzie…

Sunt convins că Swatch x Blancpain Fifty Fathoms va fi un succes. Poate nu la fel de mare ca succesul Swatch x Omega din două motive: pentru că Blancpain nu este așa de cunoscut ca Omega și pentru că se cam știu problemele cu mecanismul respectiv. Îmi place atât de mult modul în care Swatch Group a împachetat acest ceas încât mi-aș dori să îmi cumpăr și eu unul de dragul poveștii. Însă partea rațională mă împiedică să dau banii pe un produs care știu că se va strica și pe care știu că nu-l pot repara. Pe un produs care este făcut cu bună știință să fie ireparabil.

Totuși, nu pot decât să mă bucur că în 2023 un producător de ceasuri clasice face furori și face oamenii să stea la coadă pentru a cumpăra un ceas. Strategia Swatch Group este genială, iar ei sunt singurii în poziția de a aplica această strategie. Pun pariu că vor repeta figura cu toate celelalte 14 branduri din portofoliul Swatch Group. D-abia aștept să văd o să le mai treacă prin minte.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

Un comentariu la “Swatch mai inventează o colaborare cu legendarul brand Blancpain. Iată de ce nu aș cumpăra vreodată un ceas Swatch x Blancpain

  1. eBogdan

    Eu unul am incercat sa comand si varianta cu Omega, fix modelul ce l-am dorit nu se mai gasea in stocuri nicaieri. Am mers in magazinele Swatch din Bergamo, Paris, Amsterdam, Viena si nimic. In Romania nu exista magazin oficial Swatch si singurele variante disponibile idn colaborarea cu Omega erau pe olx la preturi mult mai mari, acum trebuie sa recunosc ca mi-am dorit mai mult experienta cumpararii produsului din magazinul oficial si din acest motiv am exclusi din start olx, ebay etc etc. Acum modelul Swatch x Blancpain care e si mai scump cu 150 USD presupun ca va avea din nou aceasi problema, disponibilitatea desi e un produs fabricat la scara larga nu in numar limitat. Am ajuns la concluzia ca nu avem magazine oficiale a multor branduri la noi in tara si e pacat pentruc a exista potential pe ceasuri printre romani. Cand am aflat de colaborarea asta noua am scris si eu un articol https://ebogdan.ro/swatch-x-blancpain-bioceramic-scuba-fifty-fathoms/ si ma asteptams a existe un trafic mai bun pe subiect dar se pare ca la noi nu e chiar asa :))

    Reply

Spune-ți și tu părerea: