Am condus un BMW i7 ca să înțeleg că nu toate motoarele electrice se nasc egale

By | February 7, 2023

BMW i7 este versiunea electrică pentru Seria 7. Versiunea xDrive 60 are două motoare electrice care împreună dezvoltă 544 CP și 745 Nm și care asigură un 0-100 km/h în 4,7 secunde. Prețul de listă al modelului condus? 193.000 euro.

Baterie de 100 kW, autonomie declarată de producător de 622 km. Am scris despre BMW i7 și când s-a lansat în România, dar acum am petrecut mai mult timp alături de ea, așa că am multe să vă povestesc.

Iată varianta video cu filmări din interior:

Și acum să discutăm mai pe larg despre mașină…

BMW i7 folosește tehnologie in-house pentru motoare și baterii

Nu m-am gândit niciodată că sunt mai multe variante de motoare electrice. În mintea mea era totul simplu: ai o baterie conectată la un motor. Pedala este butonul de ON/OFF. Apeși pedala, bateria trimite curent la motor și rotorul se învârte. Daca vrei un motor mai puternic, acesta va consuma mai mulți kWh, așa că îți trebuie o baterie mai mare. Atât.

În realitate, sunt mai multe variante de motoare electrice folosite pe mașini. Fiecare cu avantajele și dezavantajele lui. Una dintre clasificări ar fi motoare sincron și asincron. Motoarele sincron au practic un magnet cu cei doi poli pe post de rotor și au avantajul că sunt eficiente și livrează puterea rapid. Dezavantajul este că acestea nu îți vor putea oferi niciodată senzația pe care ți-o poate oferi un motor pe combustie. Acest tip de motor este cel mai apropiat de ideea din capul meu, cu butonul de ON/OFF. De exemplu cu un motor sincron nu se poate face coasting, adică nu se poate merge “la relanti”. La acest tip de motor se intră în regenerare de îndată ce iei piciorul de pe accelerație. Motoarele asincron au pe post de rotor o bobină, sunt mai flexibile din acest punct de vedere (pot fi configurate în așa fel încât să imite mai bine un motor termic), mai ieftine, dar mai puțin eficiente și nu așa fiabile.

BMW i7 folosește tehnologia eDrive de generația a cincea, dezvoltată in-house de BMW. Ce are special această tehnologie? Faptul că ia ce este mai bun atât de la motoarele sincron cât și de la cele asincron, iar asta permite mașinii electrice să ofere o senzație foarte apropiată de cea a unei mașini cu motor termic. Adică transmite puterea la roți brutal de rapid, poate face coasting și mai important de atât … are și launch control. Adică în momentul în care ții pedala de frână apăsată concomitent cu accelerația, nu face screenshot, ci mașina începe să se încordeze și să vibreze, ca și cum ai sta pe vârful unei rachete care stă să decoleze. Rotoarele motoarelor sincron oscilează cu precizie, trimit aceste oscilații la roți, iar roțile încep să vibreze, însă fără să își modifice însă suprafața de contact cu solul. Iar pe fundal se aude un fundal sonor compus de Hans Zimmer.

Și pentru ca rețeta să fie completă, BMW și-a dezvoltat și propriile baterii, care folosesc celule NMC811 (adică Nichel, Mangan, Cobalt în proporție 8:1:1). Nichelul are o capacitate mare de stocare a energiei raportată la volum și masă. Cobaltul este foarte greu de exploatat, așa că un conținut redus de Cobalt înseamnă un mare plus pentru sustenabilitate.

Și am mai aflat ceva interesant. Știți de ce majoritatea mașinilor electrice sunt înalte și nu sedan? Din cauza înălțimii celulelor din bateriile din podea, care forțează constructorul să facă o mașină mai înaltă per total. BMW pare că a găsit o modalitate de a face mai mici aceste baterii, deci în sfârșit vom vedea mai multe mașini electrice mai joase.

Tehnologia de la interior este pe măsura celei de sub capotă

BMW i7 nu are mânere pentru uși. Și cu toate acestea, ai vreo patru posibilități de a deschide ușile.

Poți să apeși pe un buton de pe cheie care poate fi configurat să deschidă 1, 2, 3, 4 uși sau oricare combinație dintre ele. De exemplu o poți configura ca prin apăsarea acelui buton să ți se deschidă ușa șoferului și ușa dreapta spate, pentru pasager. Poți deschide ușa apăsând pe butonul de pe portieră. Ușa se deschide automat și se oprește în caz că detectează că stai în dreptul ei, pentru a-ți da timp să te muți. După ce te urci în mașină nu trebuie decât să apeși pe un buton și ușa se închide automat (cu soft close). Poți deschide ușile de pe display-ul central din meniul iDrive. Poți spune “Hey, BMW, open/close my door”, mașina detectează locul de pe care vine comanda. Și preferata mea, după ce te urci la volan, poți să apeși pe frână pentru a închide ușa.

Sisteme de asistență pentru condus autonom Level 3

Un alt titlu pentru acest articol ar fi putut fi “am fost plimbat de BMW i7”. BMW Seria 7 urmează să fie primul model al mărcii care va oferi un sistem de condus autonom Level 3. Are radar față cu rază de până la 300m, cameră video față (nu de selfie!) de 8 MP, radare laterale, radar spate, ultrasunete pe toate laturile și patru camere de 360 de grade. Radarul față este încălzit pentru a fi menținut în permanența curat și camerele față și spate pot fi curățate cu un jet de lichid de parbriz de la duzele ascunse în caroserie. Nu trebuie să-ți bați tu capul cu asta, mașina detectează când sunt murdare și îți recomandă să le speli.

Practic mașina este capabilă să se conducă singură. Și am și lăsat-o să se conducă singură prin parcare, ca să îmi crească un pic pulsul când ia singură de volan.

BMW a pus pe i7 în premieră un sistem denumit “Reversing Assistant Professional”. Acest sistem memorează în limita a 200 de m traseul tău și apoi cu o simplă apăsare de buton, îl parcurge cu spatele, putând evita obstacole apărute între timp pe traseul. Ideea din spatele lui ar fi că poate intri într-o parcare aglomerată, ajungi în cel mai îndepărtat colț, și apoi ești nevoit să dai cu spatele. Ca să nu te stresezi, poate face mașina asta de una singură. L-am pus la treabă prin parcare și a reușit cu succes să ocolească o cutie de carton. Cutia de carton trăiește și acum datorită acestui sistem de la BMW.

Pare SF? Maneuver Assistant face un lucru și mai SF. Poți salva un “traseu de parcare”, iar în momentul în care mașina intră în zona acelui traseu, apeși pe un buton și ea reface traseul salvat. Nu numai că merge singură pe traseu, dar este capabilă să gareze cu spatele. Îți dă un pic fiori pe șira spinării când o vezi că se îndreaptă cam rapid spre un zid, dar apoi computerul învârte volanul mult mai rapid decât ai fi putut tu vreodată și face astfel un viraj perfect.

Iată cum se vede o rută întortocheată prin parcare pe display-ul din spatele volanului:

Și iată cum se vede aceeași rută pe sistemul de infotainment central, cu săgețile trasate cu AR.

Am lăsat-o și pe stradă să meargă un pic singură. Ține banda, frânează singură față de mașina din față și pornește singură de la semafor, cu condiția ca tu să te uiți în față. Ca o măsură de siguranță, dacă vorbești cu pasagerul sau te uiți în spate, mașina nu va porni de una singură.

Bineînțeles, sistemele de afișaj folosesc din plin tehnologia AR. Toate aceste manevre pe care mașina le face sunt afișate în timp real pe cele două display-uri de la bord, iar informațiile digitale sunt suprapuse peste imaginile camerelor video. În felul acesta șoferul știe din timp și foarte clar ce urmează să facă mașina. Mi-a plăcut și sistemul de navigație care se bazează complet pe AR. Nu îți este afișată o linie pe care s-o urmezi (ca la Waze), ci camerele video îți arată imaginea intersecției iar pe strada pe care trebuie să virezi este proiectată o săgeată. Chestia asta rezolvă problema când navigația îți zice “virați la dreapta”, dar sunt două străzi la dreapta pe care ai putea să virezi.

Cum te simți pe bancheta din spate

Speram să îmi dau seama în sfârșit dacă BMW Seria 7 este construit pentru a fi condus de către tine sau pentru a fi tu condus în el. Nu am reușit să-mi dau seama. Dacă aș avea această mașină în garaj, efectiv nu aș ști dacă mi-ar plăcea să o conduc eu sau să am un șofer care să conducă, iar eu să mă relaxez pe bancheta din spate.

BMW Seria 7 este prima limuzină de lux care are în ofertă o tapițerie din piele vegană, Veganza. Tapițeria mașinii testate este îmbinată cu țesățuri de cașmir. Este ventilată și încălzită. Mașina are un sistem de climatizare inteligent care ajustează setările ținând cont de intensitatea și unghiul radiației solare de afară. Are inclusiv panouri de încălzire convectivă care încălzește suprafețele de sprijin de pe uși și cotieră. Sunt șase panouri. Câte unul în fiecare ușă și sub bord. Este foarte plăcută senzația. Când rezemi mâna pe cotieră sau pe ușă, e ca și cum ai pune mâna pe un calorifer călduț.

Apropo, pe ambele uși din spate există câte un touch-screen cu care poți comanda setări legate de climatizare, scaune, draperii, lumini, masaj șamd.

 

Dacă apeși pe un buton de pe acest touch screen din portieră, scaunul din față se rabatează și se ridică automat o tăviță pentru sprijinul picioarelor. Bancheta se lasă pe spate și de sub ea iese alt suport pentru picioare. Confirm că am avut loc lejer, la cei 1.86 m ai mei.

Apoi se închide trapa panoramică, se închid draperiile (lateral și lunetă), se face semi-întuneric și coboară Theather Screen-ul. Touch screen de 31″, cu rezoluție 8K, conectat la Amazon Prime, Netflix, Disney+, HBO Max și ce mai vrei tu. Practic tot conținutul din lume pentru a supraviețui traficului din București.

Mașina vine standard burdușită cu un sistem de sonorizare cu 18 difuzoare de la Bowers and Wilikins, cu o putere totală de 655 wați. Dacă simți că cele 18 difuzoare nu sunt destule, poți opta pentru varianta cu 36 de difuzoare și 1.965 wați totali. Există, bineînțeles, și un subwoofer implantat în fiecare scaun. Pot spune că generatorul de vibrații din banchetă a spulberat orice urmă de pietre la rinichi pe care aș fi avut-o vreodată.

Cum te simți la volanul unui BMW i7?

Am lăsat ce este mai bun la final. Știu că pare un clișeu, dar probabil că sentimentul de la volanul unui BMW i7 este cel mai apropiat de cel pe care-l ai în interiorul unei nave spațiale. Oriunde te uiți vezi un LED, un buton, ceva ce merită inspectat.

În interior este liniște totală. Mașina este atât de bine insonorizată încât aproape că îți poți auzi bătăile inimii. Probabil asta grație ușilor care cântăresc fiecare cât un Spring.

Design-ul lui i7 este în antiteză cu designul frugal al celorlalte mașini electrice. Cei de la BMW au reușit să îmbine lemn, aluminiu, plastic, cașmir, piele, metal și de ce nu … cristale Swarovski. V-am spus că acel buton rotativ de pe consola centrală este cristal Swarovski, nu?

Iată și butoanele de reglaj pentru scaun:

Banda aceea luminoasă de pe bord, care se continuă și pe portiere este … ați ghicit: cristal Swarovski. Și își schimbă culorile în funcție de modurile de condus.

Poți alege unul dintre cele 7 moduri de condus: Personal, Sport, Efficient, Expressive, Relax, Theater Screen şi Digital Art. Toată mașina se luminează diferit și odată cu ea, se schimbă și tema sonoră din gama BMW IconicSounds Electric (am scris aici despre sunetele produse de BMW). Hans Zimmer a făcut o treabă excelentă. Sunetele te încântă permanent când conduci această mașină.  Eu am condus în principiu pe modul Sport și parcă nu mă mai săturam de sunetul pe care îl scoate mașina când pleacă de pe loc sau când accelerează.

În caz că aveați dubii, deși este o mașină de 5.39 m, se conduce extrem de ușor și este extrem de agilă. Este ușor să uiți că te afli într-o mașină atât de impresionantă ca dimensiuni.

Pe modul Sport, în momentul în care, indiferent de viteza de deplasare, ai călcat pedala la maxim, mașina îți dă un șoc în piept și fuge de sub tine. Am testat răspunsul acelui motor eDrive Gen 5 cu șocuri în pedala de accelerație până la maxim și apoi luat cât se poate de rapid piciorul de pe accelerație. Totul se întâmplă instant.

BMW i7 are suspensie pneumatică pe ambele punți, tracțiune integrală, direcție integrală activă, amortizoare controlate electronic și sistem de bare stabilizatoare active. Roțile din spate se brachează independent și automat de cele din față. Asta are avantaje în reducerea diametrului de virare, oferă stabilitate la viteze mari și în viraje.

În plus, indiferent în ce mod te-ai afla, clapeta de “Boost” din spatele volanului activează modul Sport în 10 secunde.

Launch control pe BMW i7

Mașinile electrice normale nu au launch control. Adică, în momentul în care apeși la maxim pe pedala de accelerație, nu fac nimic, decât pornesc rapid și în liniște.

Dar BMW i7 nu este o mașină electrică normală. În momentul în care ții apăsată pedala de frână și apeși la maxim accelerația… se întâmplă lucruri. Mașina începe să vibreze ca o mașină cu un motor termic, se aude un sunet ca și cum se încarcă laserul de la Măgurele și pe display-ul din spatele volanului se încarcă … turometrul digital. Este o senzație destul de intensă pe care nu am mai simțit-o până acum la altă mașină.

În concluzie, mi-a plăcut foarte mult BMW i7. Mi se pare rafinat și inovativ din toate punctele de vedere. De fapt este o combinație interesantă între rafinament și sportivitate. Este o mașină bipolară, care poate fi calmă ca un cântec de harpă sau se poate dezlănțui ca o furtună cu tunete și fulgere.

BMW i7 este o mașină state of the art, care ar putea să se conducă singură, dar scopul ei este să te facă pe tine să vrei s-o conduci.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

5 comentarii la “Am condus un BMW i7 ca să înțeleg că nu toate motoarele electrice se nasc egale

  1. vlad

    Probleme de saraci
    – pare imposibil sa deschizi usile intr-o parcare plina, doar sa parchezi ca un bmwist adevarat pe 2 locuri / pe locurile de handicap
    – oribila grila ca de obicei, imensa, inutila la o electrica, si in plus zona aia dreptunghiulara cu senzori nu arata a masina de 190k
    – stiam ca masinile electrice au motoare de dimensiuni mai mici, probabil pentru ca imparte platforma cu seria 7, are partea din fata inutil de mare. Ai ridicat capota ? ai o poza cu motorul ?
    – nu imi dau seama din scriere & poze, daca in spate stai cu picioarele normal, cat de confortabil este. Majoritatea electricelor, din cauza bateriilor, te dor genunchii dupa un timp, pentru ca stai cu ei mai sus decat sezutul.

    Reply
    1. Revo Post author

      – Ușa se oprește dacă detectează obstacol. A se observa că era parcată destul de aproape de acel stâlp în prima poză. Am reușit lejer să intru/ies.
      – Design-ul e polarizant. Nici eu nu știu ce să zic. În funcție de momentul zilei în care mă întrebi, uneori îmi place maxim, alteori prefer un BMW i4. Cred însă că trebuie să ne obișnuim cu acea zonă dreptunghiulară cu radar pe toate mașinile. It’s here to stay.
      – Nu am o poză, dar e full sub capotă, ca la o mașină normală. Plus o mare mască de plastic, deci nu vezi nimic.
      – Asta-i faza cu care BMW se mândrește. Că și-au dezvoltat propriile celule de baterii, care nu-s așa înalte și deci nu vei sta diferit față de altă mașină. Mie feeling-ul mi sa părut același cu oricare alt BMW. Adică simți că stai cu fundul aproape pe șosea 🙂

Spune-ți și tu părerea: