Ce vrea Mark de la Meta de fapt

By | October 29, 2021

Repede, să scriu eu asta până nu o scrie altcineva.

Ați citit probabil aseară că Mark Zuckerberg a luat-o un pic razna. În primul rând a decis să schimbe numele companiei Facebook în Meta. Nu se schimbă numele rețelei de socializare. Tot pe facebook.com vom intra ca să ne luăm fake news la prima mână. Se schimbă numele companiei mari care deține Facebook, Instagram, WhatsApp, Oculus șamd. Este o mișcare similară cu ce a făcut Google cu Alphabet.

De ce fac asta? Primul lucru care îmi vine în nume este valul de hate pe care îl traversează Facebook de câțiva ani, cam de la scandalul cu Cambridge Analytica. Probabil că Mark s-a prins că orice ar face nu are cum să scape de acea pată neagră. Iar pata respectivă trage toate companiile deținute de Facebook în jos. Așa că de acum încolo orice prostie face rețeaua socială Facebook nu va afecta afacerile întregului grup. Asta este explicația mea pentru schimbarea de nume.

A doua nebunie este că Facebook a anunțat că va merge all in pe AR și VR și va lansa un “metaverse”. O rețea socială în care utilizatorii vor interacționa în realitate virtuală. Vor avea un avatar în acest univers, vor avea propria casă, vor putea crea obiecte, vor putea merge la petreceri virtuale, vor interacționa cu alți prieteni șamd. Pe mine mă duce cu gândul la Second Life. Cine a văzut prezentarea probabil că a avut impresia ca și mine că a aterizat în unul dintre trip-urile pe care le are Zuckerberg după ce a băut din greșeală apa lui Rex.

Care-i motivul pentru care Mark a luat-o razna cu metaverse-ul ăsta?

Pentru a afla răspunsul la întrebarea asta trebuie să ne uităm la strategia Facebook de a sta mereu “on top”. Facebook a fost de la început o rețea socială pentru tineri. Pe măsură ce audiența a îmbătrânit, strategia Facebook a fost să cumpere alte rețele sociale (sau dacă nu a putut să le cumpere, să le fure funcțiile populare printre tineri). Așa s-a întâmplat cu Instagram, așa s-a întâmplat cu introducerea video în Instagram, așa s-a întâmplat cu Instagram Stories, apoi cu WhatsApp, apoi au lansat Facebook Gaming pentru că nu au putut să cumpere Twitch șamd. Problema este că acum și userii de Instagram îmbătrânesc, iar Facebook nu mai are ce să cumpere, pentru că Tik Tok nu este de vânzare.

Dacă ați văzut prezentarea pentru metaverse, ați văzut probabil că totul arată ca și cum ar fi construit pentru copii de 13 ani. Cred că primul gând al oamenilor normali este: “This is never gonna work / Nu mă văd folosind vreodată așa ceva.”. Și e normal, pentru că metaverse-ul nu este pentru noi. Zuck a anunțat că planurile pentru a lansa metaverse-ul sunt pentru următorii 10-15 ani. Deci pentru copiii noștri. Zuck crede că viitorul va fi în AR/VR și vrea ca Meta să fie acolo prima.

Care este problema cu planul lui?

Mie mi se pare un pariu cam mare. Facebook funcționează pentru că avem deja un smartphone pe care l-am cumpărat să îl folosim pentru alte lucruri. Faptul că îl folosim și pe Facebook este un bonus. Pe când pentru metaverse s-ar părea că trebuie un dispozitiv separat. Zuck nu a spus cum “vom intra pe metaverse”. Prin ochelari cu VR? Prin Oculus? Prin binoclu? Deci întrebările sunt două:

1. Se va dezvolta tehnologia aceasta în următorii 10-15 ani așa cum crede Zuck că se va dezvolta? Va prinde VR-ul?

2. Chiar dacă se va dezvolta, ce va motiva utilizatorul de rând sa cumpere un dispozitiv VR? Dacă Mark crede că vom cumpăra cu toții o cască Oculus doar pentru a sta pe metaverse a luat-o cu adevărat razna.

În concluzie, eu am rezervele mele în ceea ce privește succesul Meta. Părerea mea este ca Mark a luat-o într-adevăr razna și că nu mai este nimeni în jur care să-l tragă de mâneca și îi zică pe bune: “boss, du-te acasă și dormi, că faci nasol la băutură.”. Cred că sunt infinit mai multe șanse ca Meta să fie cel mai scump flop din istorie decât să ajungă acolo unde vrea Mark. Dar vom vedea.

Urmărește Revoblog.ro și pe Google News

Share pe Facebook

Spune-ți și tu părerea: